
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه محرم
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه صفر
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه ربیع الأول
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه ربیع الثانی
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه جمادی الأول
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه جمادی الثانی
-
مناسبتها، وقایع و اعمال ماه رجب
-
سایت قرآنی تنـــــزیل
-
سایت مقام معظم رهبری
-
سایت آیت الله مکارم شیرازی
-
سایت آیت الله نوری همدانی
-
سایت آیت الله فاضل لنکرانی
-
سایت آیت الله سیستانی

احکام عزاداری بانوان
سوال: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى که بدن آنان را بپوشاند، در دسته هاى سينهزنى و زنجيرزنى شرکت کنند؟ سوال: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينکه مردان نامحرم صداى او را میشوند جايز است؟ جواب: اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود. (خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۱۴۱؛ ) سوال: ايستادن و نگاهِ خانمها به مرداني كه در خيابان مشغول عزاداري هستند، چه حكمي دارد؟ و مسئوليت دست اندركارانِ هيئت در اين مورد چه مقدار است؟ جواب: نگاه كردن خانمها به بدن مردان نامحرم جايز نيست. برگرفته از كتاب « گفتمان عاشورايي» اثر آيت الله العظمي صافي سوال: راه رفتن خانمها در عقب دسته هاي عزاداري چه حكمي دارد؟ جواب: اگر مستلزم ارتكاب معصيت نباشد اشكال ندارد. برگرفته از كتاب « گفتمان عاشورايي» اثر آيت الله العظمي صافي سوال: در مجالس زنانه، زنان مداحی و سخنرانی میکنند و صدای آنها به گوش مردان رهگذر میرسد . آیا این عمل جایز است؟ جواب: آیت الله فاضل لنکرانی: شنیدن صدای ایشان اگر در معرض ریبه و التذاذ نباشد حرام نیست . جامع المسائل، ج ۱، ص ۶۲۵، س ۲۱۸ سوال: حتماً دیده اید که، در برخی موارد مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجلسی که برای خانم ها برپا شده است، به گونه ای است که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر میرسد؛ آیا این عمل جایز است؟ جواب: آیات عظام فاضل، صافی، امام خامنه ای، نوری، امام خمینی، تبریزی، وحید، بهجت و سیستانی: اگر صدای آنان باعث لذت بردن و تهییج شهوت نامحرم شود، جایز نیست ( حرام است. ).( فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۲۱۸۲؛ صافی، جامع الاحکام، ج۲، س۱۶۸۱؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۱۴۵؛ نوری، استفتاءات، ج۲، س ۵۴۵؛ امام، استفتاءات، ج۳، (احکام نظر)، ۵۷و ۶۵؛ تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۵۸؛ دفتر: وحید، بهجت و سیستانی.) آیة الله مکارم: خیر، جایز نیست(٫ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س۷۶۴ و ج۱، س ۷۸۵و دفتر استفتاءات.) |