کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



تخریب حرم ائمه بقیع

شاعر : مجید تال     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن     قالب شعر : ترکیب بند    

از صـفـای ضــریح دم نـزنـید            حرفی از بیــرق و علــم نزنید

گریه های بـلـند ممنـوع  است            روضه كه هیچ، سینه هم نزنید


كربـلا رفتـه ها!  كــنار بـقـیع            حرفی ازصحن و از حرم نزنید

زائری خسـته ام  نگــهـبـانـان            بـه خــدا زود می روم، نزنیـد

زائــری داد زد كه  نامــردان            تازیـانــه بـه مــادرم  نـزنـیــد

غـربت ما بـدون خاتمه اســت

مادر ما همیـشه فاطــمـه است

كاش درهای صـحـن وا بشود            شــوق در سینه ها به پا بشود

كاش با دست حضرت مهـدی            این حـرم نیز با صــفا بـشـود

كاش با نغمۀ حســین حـسـیـن            این حـرم مثــل كــربـلا بـشود

در كــنـــار مـزار ام  بـنـیـــن            طرحـــی از علـقـمه بـنا بشود

پس بســازیــم پـنـجـره فــولاد            هر قدر عـقده هسـت وا بشود

چار تا گـنـبـــد طلایــی رنگ            چــار تا مشـــهد الرضا بشود

این بقیعی كه این چنین خاكی ست

رشـك پروانه های افلاكی ست

در هـوایش ستـاره می سـوزد            سیـنه با هر نـظاره می سوزد

هـشـت شـوال آسمان لــــرزید            دید صحن و مناره مـی سـوزد

بــارگــاه بـقــــیع ویــران شــد            دل بی راه و چـاره می سوزد

این حرم مثل چادر زهرا ست            كه دراین جا دوباره می سوزد

این حــرم مـثل خـیـمـۀ زیـنب            كه در اوج شـراره می سـوزد

سـال ها بعـد قـدری آن سـوتـر            چــنــد قـرآن پــاره می سوزد

: امتیاز

تخریب حرم ائمه بقیع

شاعر : مهدی رحیمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : 0

روزی ایـنجا بهار داشته است            چـار سـنگ مزار داشـته است

به حـریــمـش پــنـاه مـی بـرده            هرکه با هرکه کار داشته است


مثل مشـهد در این حــرم زائر            از خودش اختـیار داشته است

شـانه ی بـی قــرارِ لــرزان و            گــونـه ی آبــدار داشـتـه است

اشک با پلک، رو به روی ضریح            آشـکـــارا قــرار داشــته است

روزگـاری به خـادمیِ بـقـیــع            جـبـرئیـل افتخـار داشتـه است

روی زوّار بــــاز بـــوده حــــرم            زائــرش شــوق یــار داشته است

شاخه هایش به سنگ محکوم است            هر درختی که بار داشته است

گیـرم اینجا خــراب هـم باشــد            دائــمــا آفـــتـــاب هــم بــاشـد

دل مهم است بیـن مــا با قـبـر            گـیرم اصلاً طنــاب هـم بـاشد

گــاه مثـل بقــیع می بـایـســت            در زیــارت شــتـاب هم بـاشد

این خودش باب رحمت است اگر            زدن شیــعه بــاب هـــم بـاشد

چون که اُمّ البنین دراین خاک است            باید ایـنــجا ربــاب هــم بـاشد

بایـد اینـجا شبـیـه کـرب وبـلا            نـالـــه ی آب آب هــم بــاشــد

باید اینجا حـرم درست کـنـنـد            چار تا مثل هم درســت کنـنـد

با امام حـسـن سـزاوار اســت            چند باب الکـرم درســت کنند

بـا طــلا دور مــرقــد سـجــاد            بیتی از محتشم درســت کـنند

به  تــولای بــاقــر و صــادق            صحن دارالقلم  درســت کنند

نـزد ام الـبــنـــین نــمــادی از            مشک و دست وعلم درست کنند

دود مه نه در این مـکـان بـاید            شاعران چـاردم درسـت کـنند

با کریــمان "کـریم خانــی"ها            قـطـعـه ی "آمدم" درست کنند

دورِ گـنـبــد چــهـار گـلــدستـه            ولی از داغ خـم درسـت کـنند

کاش هر چـیز را نمی سـازند            کوچه را دست کم درست کنند

کوچه را در ادامـۀ این طـرح            از حـرم تا حرم درست  کنند

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل ضعف  معنایی تغیر داده شد

روی زوار بــاز بــوده حــرم                 ساعت دو سه چار داشته است

تخریب حرم ائمه بقیع

شاعر : محمد مهدی روحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

باید بـرای یــار حـریـمـی درست کرد            گنبد برای مرد کــریــمی درست کرد

بـایـد بــرای تـربت خــاکــی مـجـتـبـی            از آه سینه ســوز نسیـمی درست کرد


بر سنگ قبر، جملۀ یا فـاطـمـه نوشت            با قطره های اشک گلیمی درست کرد

باید برای پـاره جـگــر پــاره جامه شد            با نور روضه قلب سلیمی درست کرد

 نفرین برآنکه حرمت آل نبی شکست            نفرین بر آنکه داغ عظیمی درست کرد

ازنسل او کسی حرمش را خراب کرد            بر شیعـیـان عــذاب الیمی درست کرد

ای کاش بـشـنـویم که مهدی قـیـام کرد            یک کاروان، مرید صمیمی درست کرد

ســوی بـقـیــع رفـته و آن بــارگــاه را            بهتر ز بـارگــاه قـدیـمـی درست کـرد

ای کــاش بشنویم که قــبــر کــریـم را            با دست خویش مرد رحیمی درست کرد

: امتیاز
نقد و بررسی

ضمن تشکر از آقای روحی بخاطر ارسال این اشعار با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از عوامل بروز اختلاف و شیعه کشی بیت زیر تغییر داده شد بیت دوم نیز به دلیل ضعف محتوای در کلمه ی حال وخیمی درست کرد حذف شده است.

( نفرین برآنکه پایه گذار سقیفه )1              نفرین بر آنکه داغ عظیمی درست کرد

در کوچه راه مادر ارباب را گرفت                 با تازیانه حال وخیمی درست کرد

تخریب حرم ائمه بقیع

شاعر : محمد مهدی روحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول مفاعلن مفاعیلن فع قالب شعر : رباعی

یک روز می آیی و علم می سازی            در شهر نــبــی باب کــرم می سازی

مانـنـد گـذشـتــه بلکه بـهـتــر از آن            در خــاک بـقـیـع هم حـرم می سازی


***

من هم آن دم نوحه و دم می سازم            یک شـعـرشـبـیـه مـحـتـشـم می سـازم

مانند کـریـمـخـانـی از شوق بـقـیع            در وصف حرم، ((آمده ام)) می سازم

: امتیاز
نقد و بررسی

ضمن تشکر از آقای روحی بخاطر ارسال این اشعار رباعی های زیر به دلایلی که گفته میشود مورد تایید قرار نگرفت

با دست عـلی بت شکن می سازی           یک صحن برای سینه زدن می سازی

یک سنگ مزار سبز بر قبر حسن           آن مــاه رخ پــاره کــفــن می ســازی

در رباعی بالا مصرع اول ایراد محتوایی دارد و قابل توجیه هم نیست در مصرع دوم نیز ایراد وزنی وجود دارد و اگر بخواهیم کلمۀ برای را « برا» تلفظ کنیم از نظر معنا با مشکل مواجه خواهد شد.

یک طرح حرم تا به حرم می سازی             برتربت سجاد قـسم ، می سازی

با نــام امــام بــاقــر و صــادق هــم              دار القلم و سرای غم می سازی

در رباعی بالا نیز مصرع دوم ایراد معنایی دارد و کلمه قسم به خوبی در جای خود ننشسته و معنای مورد نظر شاعر را متبادر نمی کند ضمن اینکه در  مصرع چهارم دارم القلم را میتوان ارتباط معنایی داد با علم امام باقر اما سرای غم ارتباط معنایی با حرم و جایگاه امام صادق ندارد و صرفا جهت رعایت قافیه آورده شده است

از مشهد و قم قشنگتر می سازی           سجاده و مهـر بیشتر می سازی

طوری که دگر میخ نباشد در آن           بر قبله ی فاطمیه در می سازی

در رباعی بالا نیز مصرع مصرع دوم به هیچوجه شایسته امام زمان نیست !! یعنی امام زمان ظهور میکند که مهر و سجاده درست کند؟؟!! ضمنا در رباعی آخر هم که حذف نشد مصرع اول « من هم آن دم نوحه و دم می سازم  » از نظر وزنی اشکال داشته و در کلمه ی « آن دم » سکت دارد.

مناجات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

ای دیده ها به سوی تو یا صاحب الزمان           از غـصّـۀ فـراق تـو الـغـوث و الامـان

حـالا که دشمن از غـم مـا شاد می شود           وقت است تا به شیعه کنی روی خود عیان


از کعبه باز آی و ز رخ پرده را بگیـر           اَحـبـاب را به یـاریِ دیـنِ خـدا بخــوان

هرگز نبوده رسم تو راندن ز کوی خود           هـرگـز نبـوده رسـم تو تـنـبـیه دوسـتان

دسـت مرا ز دسـت عـطایت جـدا مکن           تا روز حـشـر سـایـۀ بـالا سـرم بــمـان

آلـوده ای چـو من، که شـود نـوکر شـما           آقـایـیِ تـو را به هــمه مـی دهــد نـشـان

مـا کـه نـدیـده عـاشـق روی شـما شدیم           این هم کرامتی است از آن چهـرۀ نهان

آیـا مـــرا بــحـال خـودم واگـــذاشــتــی           گیــرم غـلام کـوی تو بَـد داده امـتـحان

عمری است این گدا سرِ کویت نشسته است           سائل به همنشینی تو هست، خوش گمان

گاهی که خسته بر سر من، دست می کِشی           پـرواز میدهی دل و جان را به بی کران

گـاهـی مـدیـنـه می بـری و گـاه کـربـلا           قـربان غـصّه های تو یا صاحب الزمان

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

آیـا مـرا بحـال خــودم واگـــذاری ام          گیــرم غلام کوی تو بَـد داده امتــحان

مناجات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه

شاعر : علی ناظمی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

بوی ظهـور می رسد از کـوچـه های ما           نــزدیک تـر شـده به اجـابت دعـای ما

دیگر دو بـال آرزوی مـا شکسـته است           از انــتـظار پـر شـده حال و هـوای ما


این هفته هم سه شنبه شب جمکران گذشت           پـاسخ نـداشت این هـمه، آقـا بـیای ما؟

ما از نـدیـدنت بـخــدا شـکـوه می کنـیـم           ای امــتــداد هــر شـب یـا ربـنــای مـا

این پنج روزه نوبت ما، کاش با تو بود           بـر روی رد پـای تو مـی بود پـای مـا

یک جمعه گریه های تو را درک میکنیم           عــجّـل، امـام  مـنـتـقــم  کـربـلای مـا

: امتیاز

مناجات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه

شاعر : حسین ایزدی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن قالب شعر : غزل

بین من و تو،جز منِِ من فاصله ای نیست           تو پیش منی، من ز تو دورم، گله ای نیست

ما مدعی و نفس پرستیم و صد افسوس           در خیل مریدان که دل یک دله ای نیست


پا بند شد آن کس که ز کوی تو گذر کرد           با ایـنکه درِ خـانۀ تو سلـسـله ای نیـست

با خــون دل از دوری تو ساز بسازیـم           و آن نغمه نوازیم که در چلچله ای نیست

«ما از تـو نداریم به غیر از تو تـمنا»           چون درّ وصال تو که ما را صله ای نیست

: امتیاز

مناجات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه

شاعر : محمد کاظمی نیا نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

بی تو گذشت آن هـیجانـی که داشتیـم            آن عشق پـر شـرار نهانی که داشتیم

روزیّ مـا نـبــود بـبـیــنـیــم شـاه را            نـاکـام مـاند عـمـر جـوانی که داشتیم


دارد به سمت قبـر مرا میکشد کسی            طی شد بـدون یـار زمانی که داشتیم

حتی "دعای عهـد" مرا با وفا نـکـرد            سـمت گـنـاه رفت، تـوانی که داشـتیم

از بس زبانمان به دعـای تو لب نزد            "لکنت گرفت بی تو زبانی که داشتیم"

از بس گناه روی دلم را سـیـاه کـرد            پنهان شد آن عیار عـیـانی که داشتیم

این گرگ نفس آمد و ما را به خاک زد            با دوری از حضور شبانی که داشتیم

بی تـو چـقــدر زنـدگـی مـا تـبـاه شـد            مرداب شد همین جَـرَیانی که داشتیم

با دوری از توعمر به دردی نمیخورد            آجر شده است لـقمـۀ نـانی که داشتـیم

: امتیاز

غزل پندیات

شاعر : سعید طلایی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

فکرم همه‌جا هست، ولی پیش خدا نیست           سجادۀ زر دوز که محراب دعا نیست!

گفـتند سر سجده کجـا رفـتـه حــواست؟           اندیشۀ سیّال من، ای دوست، کجا نیست؟


از شدت اخلاص من عالم شده حـیـران           تـعـریف نباشد، ابـداً قصد ریــا نیـست!

از کـمـیـّتِ کار که هر روز ســه وعده           از کیفـیتش نیزهمین بس که قضا نیست

یک‌ذره فقط کُندتر از سرعت نور است           هر رکعتِ من حائز عنوان جهانی‌ست!

این سجدۀ سهو است؟ و یا رکعت آخـر؟           چندی‌ست که این حافظه درخدمت ما نیست

ای دلبــر من! تا غم وام است و تــورم           محـراب به یـاد خــم ابـروی شما نیست

بی‌دغدغه یک سجدۀ راحت نتوان کـرد           تا فکـر من از قِسط عقب‌مانده جدا نیست

هر سکه که دادند دوتا سـکـه گـرفـتـنـد           گفتند که این بهرۀ بانکی‌ست،ربا نیست!

از بـس‌که پـی نـیـم ‌وجـب نانِ حـلالـیـم           درسجدۀ ما رونق اگرهست،صفا نیست

به به، چه نمازی‌ست! همین است که گویند           راه شـعـرا دور ز راه عــرفــا نـیـسـت!

: امتیاز

غزل پندیات مختوم به نام امیرالمومنین

شاعر : موسیمردانی علی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

ای دل به دست موج هوس هر طرف مرو           با این حباب در پـی کسب شـرف مرو

چشم کـریم مـانده به راهت که در زنی           بیهوده پس به این طرف و آن طرف مرو


هرجا که بنگری سخن از روی یار ماست           قـبله یکیست هر طرفی  بی هدف مرو

دنیا محل خـوف و رجـای قیـامت است           بی غصه هیچ جا پی شور و شعف مرو

گـنجینـۀ میان جهان عشق حـیـدر است           بی عشق مرتضی پی صید صدف مرو

ایل تو سائل علی و راهشان علی است           در سـائـلی خلف شو ولی نا خلف مـرو

گر طالبی به چـشـم بـبـیـنی بـهـشت را           جایی به غـیـر مـرقـد شــاه نجـف مـرو

: امتیاز

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام ( تضمین غزل دکتر قیصر امین پور)

شاعر : ناصر زارعی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : تضمین

باز اين چه آتش است كه به خرگاه می رود            كـز آن شرر به مسجد و خانـقاه می رود

جای نــفـس بـه سـيـنـه ز دل آه می رود            اين مـوج مد چـيـسـت كه نـاگاه می رود


دريـای درد كـيـسـت كه در چاه می رود

کـي مـی شـود تـمـام خـدا روزگـار شوم            كـوفـه شـود خـراب كه بـاشد ديـار شوم

جـانم به لب رسيده از اين انـتـظار شوم            اينـسان كه چرخ می گذرد بر مـدار شوم

بــيـم خــسـوف و تــيـرگـي مـاه می رود

غم در سراچه دل ما خوش خزيده است            دل را زمان نـاله و شـيـون رسيده است

مـــرغ دل از قـــفـس تـن پــريـده اسـت            گوئی كه چرخ بوی خطر را شنيده است

يك لحـظـه مكث كرده به اكـراه می رود

ذرات عـالــمـنـد پـريـشان و دل غــمـين            جـن و مـلـك هـمـه دل مُــرده و حـزيـن

گوئی كه چرخ بهر غزائی است در كمين            آبـسـتن عـزای عـظيمي است كايـنچـنيـن

آسـيـمـه سـر نــسـيـم سـحـرگـاه می رود

زهـرا دوباره بـا قـد خم گـشـته مـيـزبان            گوئي ز عـرش آمـده پـيـشواز مـيـهـمان

آخـر شده فـراق دو هـم درد و هـم زبـان            ديـشب فرو فـتـاده مـگـر مـاه از آسـمان

يـا آفـتـاب بـه روي زمـيـن راه می رود

اين لرزش زمين و زمان از برای چيست            بر جان عاشقان ز چه روئی قرار نيست 

امشب زمـين بـرای غريـبي او گريـست            در كوچه های كوفه صدای عبور كيست

گـويـا دلی به مـقــصد دلـخـواه مـی رود

پرواز مرغ عشق چه زيبا و ديدني است            ديدار دوست به شرط بلا هم خريدني است

چون درد هـجر درد عظيـم نديدني است            مرغان نوحه خوان سحر را چه شيوني است

وقـتـي كه او بـه جـانـب درگـاه می رود

گـيتي شود يـتيم ولی رفتـه چون بخواب            قـرباني عـدالـت خـود گـشـته عـدل ناب

(سائل) نگر دعای علی گـشـته مستجاب            دارد ســر شـكــافــتــن فــرق آفــــتــاب

آن سايـه ای كه در دل شـب راه می رود

: امتیاز

زبانحال حضرت علی علیه السلام در شب نوزدهم

شاعر : ناصر زارعی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

شب يـلـداي فـراق تـو دگــر آخــر شـد           سوختم از غم هجـر تو وليكن سر شـد

فـاطـمه يـاس بخـون خـفـتـۀ نيـلوفـريـم           شـو مهـيـا كـه مهياي سفـر حـيـدر شـد


وز شب هجرت  تو تا دم مـرگـم كارم           خـواندن سوره محبوب دلم كــوثـر شـد

دم به دم  مـنـتـظر لحظه  ديــدار شـدم           دردها عقده شد و در دل من مضمر شد

آيت غـربت و مظلومي من اين بس باد           كـه تـسلاي  دل غـم زده ام  دخـتر شـد

درفراق وغم مظلومي  تو فـاطمه جان           چاه محرم به دل و ديده به خون ساغرشد

كودكانت چوعلي يكسره دلتنگ تـوأنـد           كارشان خـوردن خونابه ز چشم تر شد

حال هـنگـام وصال تـو رسيد ست مرا           قاتـلم خيز كه پر، صبر علي ديگر شد

قـاتـلم خيز كه ايوب دلـم بي تاب است           قـتـلگـاهم نه اينجاست كه آن معبـر شد

فاطمه ديدن روي  تو وضو ميخـواهـد           زين سبب چهره ام از خون سرم احمرشد

من چو توبا دومدال آمده ام سـوي جنان           يك نشان بر دل غمديده و يك بر سرشد

من ندانم که چه آمد سرِ حيـدر( سائل)           ليـك دانم كه گــل خاطـر او پـرپر شـد

: امتیاز

مدح و شهادت حضرت علی علیه‌السلام

شاعر : مهدی نظری نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

با ذکر یــاد و نام عــلـی مست میـشوم            هـر لحظه با کــلام عـلـی مست میشوم

دانه ز دست هر کس و ناکس نمیخورم            چون که به روی بام علی مست میشوم


وقتی که نام ســاقــی کــوثــر می آورم            آنجا به احــتــرام عــلــی مـست میشوم

جمع اند دور نـور علی عـاشقان و من            همــواره با غــلام عــلـی مست میشوم

رو میکنم به سمت نجف نیمه های شب            از دور با ســلام عــلـی مست میـشـوم

بعد از نــمــاز موقع تـسـبـیــح گـفـتـنم            هوهو کنان ز جــام عـلی مست میـشوم

ذکــرم شده عــلــی مــددی والی الولی

یا مظهر العجایب و یا مرتـضی عـلـی

عطرش ز کعبه آمد و عــالــم بهار شد            دنــیــا بــرای دیــدن او بــیــقــرار شـد

از سینه چاک بودن کعبه مشخص است            آئــیــنــه صــفــات خــداونــدگــار شــد

وقتی ز کعبه شمس جمالش طلوع کرد            خورشید از ریــاست خود برکــنار شد

هر شب در آسمان رخ ماه اعتبار داشت            تابید روی حیــدر و بی اعــتــبــار شد

درعرش با خدای خودش رفت وجلوه کرد            وقتی به روی دوش پــیـمبر سوار شد

کعبه ندیده بود کسی را به این مــقــام            از برکت عــلی ست ولایت مــدار شد

نیــرو گــرفت بازوی پیــغــمـبـر خـدا

از قــدرت حـمـایت و نیروی مرتضی

دنیا اگر نداشت عــلــی را بقــا نداشت            بی مرتضی و فـاطمه دنیا صفا نداشت

کار تــمــام خلق به پــایــان رسیده بود            دنیــا اگر ولایت شــیــر خــدا نــداشت

این طور شسته رفته به ماهـا نمیـرسید            اسلام اگر حمایتی از مرتضی نداشت

دنیا اگر که عــاشق روی عــلــی شـده            چون که از اولش چوعلی مقتدا نداشت

پیراهـنـش اگرچه چنین وصله دار بود            مولا به جز خـدا به کسی اعتنا نداشت

آمــد خــدای را به زمیــن ها بـیــاورد

کـفــوی برای حـضرت زهــرا بیاورد

وقتی که جنگ را به عدو مثل نار کرد            سیل هجوم لشکــریان را مــهــار کرد

وقتی شبیه شیر به خــیــبـر هجـوم برد            به به ببین که هیبت مولا چه کار کرد

در جنگ خــنــدق این اسـدالله را بـبین            غرش نکرده لشکر دشمن فــرار کرد

تا بر کــمــان ابـروی خود تیر را نهاد            پلکی به هم گذاشت یلان را شکار کرد

با نعره ها و عربده ی تیغ ذوالـفــقــار            دنیا به ناز شست عــلـی افـتـخـار کرد

آندم که نام فــاطـمـه روی لبش نشست            با ذوالفقار خود همه را تار و مار کرد

بیخود که نیست او اسدالله حیــدر است

دنیا حقیر حضرت ساقی کــوثــر است

دل را اگــر که مست میِ تاک می کند            بــار گــنــاه قـلب مــرا پــاک میـکـنــد

اعجاز میکند به خــدا حضرت عــلــی            این خاک را به یک نظر افلاک میکند

زهرا که هست تیغ عــلی خوب میبُرد            او با دعــای فــاطـمـه کــولاک میـکـند

او صاحب صفات خــداونـد اکبر است            در گــود معــرفت همه را خاک میکند

هرگز عجیب نیست اگر بیت کعبه هم            سیــنــه بــرای آمــدنـش چــاک میـکـند

او از ضریح خویش به من شورمیدهد

وقتی که تشنه می شــوم انگـور میدهد

آنانکه خــاک پای غـلامــان حــیــدرند            محشر که میـرسـد همه پیش پـیـمـبرند

آنانکه رزق خویش از این سفره می برند            یعنی که با ابــوذر و سـلـمان بــرادرند

آری تمام ما به عــلـی ختم می شــویم            چون شیــعــیــان واقعی از نسل قـنبرند

آنانکه از پــیــالــه او آب می خــورنـد            شیــعــه شــدند اگر همه مدیون مادرند

این را بگو به هرکه گــدای عــلی نشد            عــالــم به زیــر پــرچـم ساقی کوثرند

هرکس علی عــلــی نکند خوار میشود

در پنــجــه های نفس گــرفـتـار میشود

این دست ما و دامن احسان تو عــلــی            هر شب نشسته ایم سر خوان تو عـلـی

قوم عجم که نسل به نسل عاشق توأنـد            بایــد دعــا کنند به ســلــــمان تو عـلی

آقا به جــان حضرت زهــرا مرا بخـر            تا که روم به زمــره خــوبـان تو علی

ماه رجب شده نــظـری کن امام عشق            بی برکت است سفرۀ بی نان تو عـلـی

مــسـتتــم هنــوز مثــل تمام ملائک از            عطر نــمــاز صبح در ایـوان تو علی

آقا چه می شود که مـسـلـمـانمان کـنی

ما را نجف دوبــاره تو مهمانمان کنی

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

در عرش با خدای خودش رفت و دست داد          وقتی به روی دوش پیمبر سوار شد

در صنعت شعر می به معنای مختلفی می آید اما وقتی کلمه می با تاک ( انگور) آورده میشود تنها یک معنا پیدا میکند و آن هم شراب است که در اسلام منع شده و جزء نجاسات است لذا این بیت به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و هیچ شراب انگوری دل را مست نمیکند لذا توصیه میشود بیت زیر حذف شده و خوانده نشود

 دل را اگر که مست می تاک می کند         بار گناه قلب مرا پاک می کند

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام

شاعر : یاسر یاحوتی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

امـــام اول و افــطار آخــریــنش بــود           که دخترش به دعا دست بر فلک برداشت

اگرچه سفره اش از نان و شیر رنگین بود          «علی به خاطر زخم دلش نمک برداشت»


دوچشمه وقف غم مردم از دو چشمش کرد          چه آبها که از این چشمه مردمک برداشت

علی که از جگر خود کباب داشت به عمر         برای دل نمک از سفـرۀ فــدک برداشت

نبود چاه، زمین گـرچه سنگ بود دلش          ز یک تـلـنگـرِ آه عــلی، تَرک برداشت

گذاشت مِهر علی بر نماز، مُهـر قـبول          خدا عیار عبادت به این محک برداشت

: امتیاز

مدح و شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام

شاعر : رحمان نوازنی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

چیزی شبیه رایحه ای می وزید و رفت            شبها به شانه نان و رطب می کشید و رفت

افـسـوس قــدر و منـزلـتـش را نداشتند            تا در جوار کـوثــر خود آرمیـد و رفت


زهرا همان علی و علی نیز فاطمه است            شکـر خدا فــراق به پایان رسید و رفت

مردی که شـاهـد صدمات مـدیـنـه بـود            یک روز مرد ... و درسحری شد شهید و رفت

گرچه کنار بسترش از مردها پر است            اما دریغ مـحسن خـود را نـدیـد و رفت

: امتیاز

شهادت حضرت علی علیه السلام

شاعر : رحمان نوازنی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

سکــوت می وزد و دیـده ها پریشانند           ستاره های حــرم بیـقـرار و گـریانند

هــزار آدم آواره ی پـریـــشـان گــرد           دوبــاره منتـظـر ســوره های انسانند


قنوت نافله ها هم ز درد می ســوزند           به یاد منبر و محراب روضه میخوانند

ندیده بود کسی بی کسی از این بــدتر          از اینکه تا به قـیـامت یـتـیـم می مانند

تمام کوفه پر از ردِّ اشک های علیست           و چــاه ها که پر از نـاله های پنهانند

شکست فـرق نماز خــدا به شمشیری           به من نگو که دگر کـوفـیان مسلمانند

هنوز خون سرش روی فرق محراب است           و جـمع قـبـله نـشیـنان هـنوز گـریانـند

هنوز کـوفـه و شهر مـدینه می گـریند           و بین یک در و دیوار روضه میخوانند

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

سکوت می وزد و کوفه ها پریشانند          ستاره های حرم بیقرار و گریانند

مدح و شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام

شاعر : جواد حیدری نوع شعر : سرود وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل قالب شعر : ترکیب بند

الهی کوفه را لطف و صفا نیست            نشان از ناله های مرتضی نیست

تــمــام نـخـلـهـا چـشـم انتـظـارنـد            که آبی بهتر از اشک وفــا نیست


یـتـیـمـان چـشـم بر در بـیـقـرارند            خبر از نان خـرمـای خــدا نیست

فـقـیـری گوشـۀ ویــرانــه گـریـان            غم او را کسی مشکل گشا نیست

ولی نـامـرد مـلـعــون ابن ملـجـم             شده خندان و در چشمش حیا نیست

نمک نشناس می خـنـدد به زینب

که زینب شد یتیم ای وای امشب

غـریـبـانـه ترین تـشـیـیـع پـیـکــر            شـده امشب بـپـا از بـهــر حـیــدر

علی را نیمه ی شب غـسـل دادند            رود در نـیـمــه شب پیش پـیـمـبـر

بــه استـقـبـال او زهـــرا بـیــایــد            به هــمــراه گــل نـشـکـفـتــه پرپر

علی درد و غمش را برد با خود            که عمرش بود درد و غم سـراسر

ز هر زخمی برایش سخت تر بود            که بـیـنــد چـهـرۀ نـیــلـی هـمـسـر

همان که این جهان نشناخت او را

میــان درد و غــم انـداخـت او را

علی نشـناخته از این جهـان رفت            دل بـشـکـسـتـه با درد نهـان رفت

به دیــده خــالــی از تصویر نیلی            به حنجر داشت از غم استخوان رفت

علی شد پیر از این غصه یـارب            چرا یارش از این دنیا جوان رفت

همان یــاری که بین کوچه افـتاد             صـدای نـالـه اش تا آسـمــان رفت

علــی راحت شد از داغ مـدیـنـه             به سوی بانوی قــامت کمان رفت

امیـرالمؤمنین رخت سفــر بست

سرش بشکسته بود و چشم تر بست

: امتیاز

شهادت حضرت علی علیه السلام

شاعر : موسی علیمرادی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

صبـرم تـمـام شد کـفـنـم را بیـاورید            رخت رهــایی از بـدنـم را بـیـاورید

روحم میان این قفس تنگ خسته است            ازعــرش نـور، پـیـرهنم را بیاورید


هرجا که هست فاطمه آنجاست خانه ام            من را بـریـد یـا وطـنـم را بیـاوریـد

با یاد چــادرش نفسم تنـگ می شود            آن یــادگــاری کـهـنـم را بـیــاوریـد

دنیـا جـهـنـمـی شــد از آتـش فــراق            تــابــوت من، بهشت تنم را بیاورید

: امتیاز
نقد و بررسی

بیات زیر به دلیل مستند نبودن حذف شد؛ موضوع وصیت امیرالمؤمنین علی عليه السّلام در هنگام شهادت به حضرت عباس عليه السّلام مبنی بر اینکه در کربلا مراقب برادرت حسین عليه السّلام و یا خوارت حضرت زینب باش در هیچ مقتل معتبری نیامده است است؛ لذا توصیه می کنیم به منظور دوری از تحریف و یا تدلیس احادیث تا زمانی که سند معتبری برای آن نیافتید از خواندن آن خوداری فرمائید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

بایـد حسیـن را به عـلـمـدار بـسپـرم            عباس کــاشف مـحـنــم را بیــاورید

زبانحال امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام قبل از شهادت

شاعر : سعید خرازی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن قالب شعر : غزل

خدایا مشکل از کار منِ مشکل گشا وا کن           بُوَد درمان من زهرا، مرا مهمان زهرا کن

اجل از بعد زهرا منتظر بودم که برگردی           بیا امشب علی را بین شهـر کوفه پیدا کن


من از تو یاد دارم فاطمه عجِّل وفاتی را           بیا مرگ مرا از حق به جای من تمنا کن

نشانِ من نمیدادی اگر آن روز رویت را           کنون رخسار سیلی خوردۀ خود را هویدا کن

طبیبم را بگو زینب که من دارو نمیخواهم           ز خاک چادر زهرا تو زخمم را مداوا کن

بدان ای کوفه، بر من تا توانستی جفا کردی          گذشت آب از سرم اما تو با زینب مدارا کن 

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور حفظ بیشتر حرمت و شآن حضرت و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

بدان ای کوفه هر چه خواستی بر من جفا کردی          گذشت آب از سرم اما تو با زینب مدارا کن

زبانحال حضرت علی علیه السلام

شاعر : سید رضا مؤیّد نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلات قالب شعر : غزل

در دل محراب خون جای من است            نــغــمــۀ تـکــبـیــر آوای مــن است

روزه ام را در سـحــر قـاتـل گشود            زان بخون آغشته لب های من است


بر خــدای کعـبه گـشـتـم رسـتـگــار            با شهــادت چـون تـمـنّــای من است

خون دل هایی که خــوردم سال ها            از ســرم جـاری به سیمای من است

ای عــدالت می شوی دیگر یـتـیــم            کـز جـفـا بگـسسته اعضای من است

هر چه می خواهی ببین زینب مرا            کـآخـریـن ســاعــات دنیای من است

گرچه ضرب تیغ زهر آلود خصم            آتـش افـکــن بر ســراپــای مـن است

ســرد می آید که بر جــانــم هـنوز            شـعـلـه ها از داغ زهــرای من است

گر چه زخــم سـر شهـیـدم می کند            قــاتــل مـن داغ دل هــای مــن است

: امتیاز

زبانحال امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام قبل از شهادت

شاعر : علی انسانی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

کنــار من، صدف دیــده پُر گهر نکنید            به پیش چـشـم یتیمان، پـدر پـدر نکنید

تــوان دیــدن اشک یـتیم در من نیست            نثار خـرمن جــان عـلی، شــرر نکنید


یکی یتیم که هم بــازیش منم، تنهاست            شما زمرگ من آن طفل را خبر نکنید

اگر چه قاتل من کرده سخت بی مهری            به چشم خشم، به مهمان من نظرنکنید

اگرچه بال و پرکودکان کوفه شکست            شما چو مرغ، سر خود به زیر پر نکنید

از آن خرابه که شب ها گذر گه من بود            بدون سـفــرۀ خــرما و نـان گذر نکنید

به پـیـرمــرد جــذامی سلام من ببـرید            ولی ز مرگ من او را دگر خبر نکنید

ز کوچه ای که گرفتند راه مــادرتـان            تـمـام عـمـر شما هم چو من گذر نکنید

: امتیاز
نقد و بررسی

با توجه به اینکه در یک غزل هشت بیتی چهار بار کلمه شما آمده است که در بعضی از موارد همچون بیت پنجم کلمه شما حشو محسوب می شود در بیت زیر کلمه دگر را با کلمه شما عوض کردیم

به پیرمرد جذامی سلام من ببرید                ولی ز مرگ من او را شما خبر نکنید