کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: احادیث


فاطمه علیها السلام مطیع دائم علی علیه السلام

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : مدح حضرت زهرا (س) منبع حدیث : بحارالانوار، ج 43، ص 134، کشف الغمه 1/363

قال امیرالمؤمنین علیه السلام: فَوَ اللَّهِ ... لَا أَغْضَبَتْنِي‏ وَ لَا عَصَتْ‏ لِي‏ أَمْراً وَ لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ عَنِّي الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان‏

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: سوگند به خدا که فاطمه سلام الله علیها هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود. و من هرگاه به فاطمهسلام الله علیها نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شد .

انجام کارهای سخت خانه

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : مدح حضرت زهرا (س) منبع حدیث : علل الشرایع، ج 2، ص 366

قال امیرالمؤمنین علیه السلام: إِنَّهَا اسْتَقَتْ‏ بِالْقِرْبَةِ حَتَّى‏ أَثَّرَ فِي صَدْرِهَا وَ طَحَنَتْ بِالرَّحَى حَتَّى مَجِلَتْ يَدُهَا وَ كَسَحَتِ الْبَيْتَ حَتَّى اغْبَرَّتْ ثِيَابُهَا وَ أَوْقَدَتِ النَّارَ تَحْتَ الْقِدْرِ حَتَّى دَكِنَتْ ثِيَابُهَا فَأَصَابَهَا مِنْ ذَلِكَ ضَرَرٌ شَدِيد

حضرت علی علیه السلام درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آن قدر با مشک، آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دست هایش پینه زد و آن قدر خانه را جاروب کرد که لباس هایش خاک آلود گردید . و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباس هایش سیاه و دود آلود شد و از این کارها رنج و سختی زیادی به او رسید.

فاطمه علیها السلام قلب محمد صلی الله علیه و آله

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : مدح حضرت زهرا (س) منبع حدیث : بحارالانوار، ج 39، ص 352; کتاب سلیم بن قیس، ص 830

قال امیرالمؤمنین علیه السلام: وَ إِنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ هُمَا مِنْ مُحَمَّدٍ كَمَكَانِ الْعَيْنَيْنِ مِنَ الرَّأْسِ وَ أَمَّا أَنَا فَكَمَكَانِ الْيَدِ مِنَ الْبَدَنِ وَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَكَمَكَانِ الْقَلْبِ مِنَ الْجَسَدِ

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: حسن و حسین علیهما السلام دو سبط این امت هستند، و آن دو برای محمد صلی الله علیه و آله همانند دو چشم برای سرند، و من [برای محمد صلی الله علیه و آله] همانند دست برای بدن هستم، و فاطمه سلام الله علیها[برای محمد صلی الله علیه و آله] همانند قلب برای بدن است.

یاور خوب در طاعت خدا

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : مدح حضرت زهرا (س) منبع حدیث : بحارالانوار، ج 43، ص 117

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلامدرباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرسیدند، حضرت پاسخ دادند:  نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّه‏؛ فاطمه سلام الله علیها خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست.

برترین روزه

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : روزه و ماه رمضان منبع حدیث : غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80

قال امیرالمومنین علیه السلام: صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.

امام علی علیه السلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.

روزه واقعی

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : روزه و ماه رمضان منبع حدیث : بحار ج 93 ص 249

قال امیرالمومنین علیه السلام:ِ الصِّيَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ كَمَا يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ.

امام علی علیه السلام فرمود: روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می کند.

روزه نفس

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : روزه و ماه رمضان منبع حدیث : غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64

قال امیرالمومنین علیه السلام: صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.

امیرالمومنان علی علیه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهای دنیوی سودمندترین روزه هاست.

روزه آزمون اخلاص

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : روزه و ماه رمضان منبع حدیث : نهج البلاغه، حکمت 252

قال امیرالمومنین علیه السلام: فرض الله. .. الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ

امام علی علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

فضیلت ماه رمضان

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : روزه و ماه رمضان منبع حدیث : شرح فروع کافی ج 4 ، ص 14

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى؛

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

خاک کربلا

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : شهادت امام حسین (ع) منبع حدیث : بحار الانوار ج 32 ص 419

امیر المومنین علیعليه السّلام خطاب به خاک کربلا فرمودند: وَاهاً لَكِ أَيَّتُهَا التُّرْبَةُ لَيُحْشَرَنَّ مِنْكِ قَوْمٌ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ  بِغَيْرِ حِساب‏؛ چه خوشبویی ای خاک؛در روز قیامت قومی از تو به پا بر می خیزند که بدون حساب و بی درنگ به بهشت روند.

آنان که در انــدیــشه رستــاخــیــزنـد            در کــرب وبلا گلاب غــم می ریزند

بی هیچ حسابی سوی فــردوس روند            قومی که ز خــاک پــاک تو برخیزند

اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : اهل بیت علیهم السلام منبع حدیث : مكارم الأخلاق ص : 17

عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: كَانَ أَجْوَدَ النَّاسِ كَفّاً وَ أَجْرَأَ النَّاسِ صَدْراً وَ أَصْدَقَ النَّاسِ لَهْجَةً وَ أَوْفَاهُمْ ذِمَّةً وَ أَلْيَنَهُمْ عَرِيكَ‏

 على (ع)  پيغمبر (ص) را این چنين توصيف میکرد: دست و دل بازترين مردم، با جرات‏ ترين و راستگوترين و وفاكننده‏ ترين و نرمخوترين مردم بود

خوشی و ناخوشی

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : پندیات منبع حدیث : تحف العقول ص : 88

وصيته لابنه الحسين علیه السلام : بُنَيَّ مَا شَرٌّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ بِشَرٍّ وَ لَا خَيْرٌ بَعْدَهُ النَّارُ بِخَيْر

سفارش  اميرمومنان علي علیه السلام به فرزندش امام حسين علیه السلام :  پسرم! شرو ناخوشیی  كه به دنبالش بهشت باشد شر نيست، خيرو خوشیی كه بدنبالش دوزخ باشد، خير نيست‏

تقوی

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : پندیات منبع حدیث : تحف العقول ص : 88

وصيته لابنه الحسينعليه السّلام : مَنْ تَعَرَّى مِنْ لِبَاسِ التَّقْوَى لَمْ يَسْتَتِرْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ اللِّبَاس‏
سفارش  اميرمومنان عليعليه السّلام به فرزندش امام حسينعليه السّلام:  هر كس كه  از لباس تقوى و پرهيزگارى  برهنه باشد با هيچ لباس ديگرى نميتواند عيوب خود را بپوشاند.

خود سازی

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : روابط اجتماعی منبع حدیث : تحف العقول ص : 88

وصيته لابنه الحسينعليه السّلام‏ : بُنَيَّ أَنَّهُ مَنْ أَبْصَرَ عَيْبَ نَفْسِهِ شُغِلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِه    
سفارش‏  امیرمومنان علیعليه السّلام به فرزندش امام حسينعلیه السلام : پسر جان! هر كه به عيوب خود مشغول  باشد از عيوب ديگران غافل ميشود .

 

کوچک نشمردن دعاها

محدث : حضرت علی (ع) نوع حدیث : دعا منبع حدیث : ( مکارم الأخلاق ج 2 ص268)

قال علیعليه السّلام: لَا تَسْتَحْقِرُوا دَعْوَةَ أَحَدٍ فَإِنَّهُ قَدْ يُسْتَجَابُ الْيَهُودِيُّ فِيكُمْ وَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُ فِي نَفْسِه‏؛

حضرت علیعليه السّلام فرمود: دعاى هيچ كس را كوچك مشماريد كه گاهى دعاى يك نفر جهود در باره شمـا مستجاب می ‏شود، گر چه در باره خودش به اجابت نمي رسد.