کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: احادیث
محدث
موضوعات

بصیرت مداحی




انتظار فرج، فرج است

محدث : امام موسی کاظم (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الغیبة الطوسی ص ۴۵۹، بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۱۳۱

قَالَ الکاظم علیه‌السلام: انْتِظَارَ الْفَرَجِ‏ مِنَ‏ الْفَرَج‏

امام موسی کاظم علیه‌السلام فرمودند: انتظار فرج، بخشی از فرج است. البته در تفسیر صافی ج ۲ص ۴۲۸ این حدیث به نقل از امام رضا آمده است

آئـیـنـۀ عـشـق بـا تـو دمـسـاز شـود            یعنی که دری به روی تو باز شود
در سـایـۀ انـتـظـار، با صـبـر مـدام            بــارانِ گــشـایـش تــو آغــاز شـود

نوع عملکرد حضرت مهدی

محدث : امام هادی (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الکافی ج ۱ ص ۵۰۹، اعلام الوری ج ۲، ص ۱۴۵، کشف الغمة ج ۲ ص ۴۱۳

قَالَ الهادی علیه‌السلام: الْجَوَابُ سَأَلْتَ عَنِ الْقَائِمِ فَإِذَا قَامَ قَضَى بَيْنَ النَّاسِ بِعِلْمِهِ كَقَضَاءِ دَاوُدَ ع لَا يَسْأَلُ الْبَيِّنَة

وقتی از امام هادی علیه‌السلام در مورد حضرت قائم سوال کردند فرمود: زمانى كه حضرت حجّت (عجّ) قيام نمايد در بين مردم به علم خويش قضاوت می‌نمايد؛ همانند حضرت داود علیه‌السلام كه از دليل و شاهد سؤال نمی‌فرمايد.

علّت اصلى غیبت امام (علیه‌السلام)

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : کمال الدین ج ۲ ص ۴۸۵، الغیبة للطوسی ص ۲۹۲، اعلام الوری ج ۲، ص ۴۵۳

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: وَ أَمَّا عِلَّةُ مَا وَقَعَ‏ مِنَ‏ الْغَيْبَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُم

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: امّا علّت و فلسفه آنچه از دوران غیبت اتّفاق افتاده [كه درك آن براى شما سنگین است] آن است كه خداوند در قرآن فرموده: «اى مؤمنان از چیزهایى نپرسید كه اگر آشكارتان شود، بدتان آید

آفتاب پشت ابر

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الأحتجاج ج ۲، ص ۴۷۱، اعلام الوری ج ۲، ص ۲۷۲، بحاالانوار ج ۵۲، ص ۹۲

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ‏ إِذَا غَيَّبَهَا عَنِ‏ الْأَبْصَارِ السَّحَاب‏

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: كیفیّت بهره ورى از من در دوران غیبت، مانند كیفیّت بهره ورى از آفتاب است هنگامى كه ابر آن را از چشم ها پنهان سازد

ویژگی خاص حضرت مهدی

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الغیبة للطوسی ص ۲۹۲، کشف الغمه ج ۲ ص ۴۸۴، اعلام الوری ج ۲، ص ۵۳۲

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: إِنَّهُ‏ لَمْ‏ يَكُنْ‏ أَحَدٌ مِنْ‏ آبَائِي‏ إِلَّا وَ قَدْ وَقَعَتْ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّي أَخْرُجُ حِينَ أَخْرُجُ وَ لَا بَيْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِيتِ فِي عُنُقِي

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: هر یك از پدرانم بیعت یكى از طاغوت هاى زمان به گردنشان بود، ولى من در حالى قیام خواهم كرد كه بیعت هیچ طاغوتى به گردنم نباشد

ظهور فَرَج به اذن خدا

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : اعلام الوری ج ۲، ص ۴۵۲، الغیبة للطوسی ص ۲۹۱، الأحتجاج ج ۲، ص ۴۷۰،

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: وَ أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ‏ فَإِنَّهُ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ علیه‌السلام لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَال

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: امّا ظهور فرج، موكول به اراده خداوند متعال است و هر كس براى ظهور ما وقت تعیین كند دروغگوست. و امّا گفته كسانى كه پنداشته‌اند امام حسین علیه‌السلام كشته نشده، كفر و دروغ و گمراهى است.

اسوه‌هاى حقیقت

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الخراج والجرائح ج ۳ ص ۱۱۱۱، کمال الدین ج ۲ ص ۵۱۱، بحاالانوار ج ۵۳، ص ۱۹۱

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: أَنَ‏ الْحَقَ‏ مَعَنَا وَ فِينَا لَا يَقُولُ ذَلِكَ سِوَانَا إِلَّا كَذَّابٌ مُفْتَر

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: حقّ با ما و در میان ماست، كسى جز ما چنین نگوید، مگر آن كه دروغگو و افترا زننده باشد

مهدی حجّت خدا

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : اعلام الوری ج ۲، ص ۲۱۷، الغیبة للطوسی ص ۲۴۵، کمال الدین ج ۲ ص ۴۳۰

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: زَعَمَتِ‏ الظَّلَمَةُ أَنَ‏ حُجَّةَ اللَّهِ‏ دَاحِضَةٌ لَوْ أُذِنَ لَنَا فِي الْكَلَامِ لَزَالَ الشَّكُّ.

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: ستمگران پنداشتند كه حجّت خدا از بین رفته است، در حالى كه اگر به ما اجازه سخن گفتن داده می‌شد، هر آینه تمام شكّ ها را از بین می‌بردیم.

ذخیره بزرگ الهی

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الغیبة للنعمانی ص ۲۸۱، بحاالانوار ج ۵۲، ص ۲۳۸

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: فَأَنَا بَقِيَّةٌ مِنْ‏ آدَمَ‏ وَ ذَخِيرَةٌ مِنْ‏ نُوحٍ‏ وَ مُصْطَفًى مِنْ إِبْرَاهِيمَ وَ صَفْوَةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّی‌اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين‏

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه محمّد (درود خدا بر همگى آنان باد) هستم 

مدّعیان دروغگو

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الأحتجاج ج ۲، ص ۴۷۸، الغیبة للطوسی ص ۳۹۵، کمال الدین ج ۲ ص ۵۱۶،

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ، أَلَا فَمَنِ‏ ادَّعَى‏ الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ‏ خُرُوجِ‏ السُّفْيَانِيِ‏ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم

‏ حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: آگاه باشید به زودى كسانى ادّعاى مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند كرد. آگاه باشید هر كس قبل از «خروج سفیانى» و شنیدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا كند دروغگو و افترا زننده است حركت و نیرویى جز به خداى بزرگ نیست

ظهور حقّ به اذن حقّ

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الأحتجاج ج ۲، ص ۴۷۸، الغیبة للطوسی ص ۳۹۵، بحاالانوار ج ۵۲، ص ۱۵۱

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ‏ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏ ذِكْرُهُ وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: ظهورىنیست، مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم

شرک نورزیدن به صاحب الزمان

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : کمال الدین ج ۲ ص ۵۰۹، بحارالانوار، ج ۵۳ص ۱۹۶

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: مَنْ بَحَثَ فَقَدْ طَلَبَ، وَ مَنْ طَلَبَ فَقَدْ دَلَّ، وَ مَنْ دَلَّ فَقَدْ أَشاطَ وَ مَنْ أَشاطَ فَقَدْ أَشْرَكَ

حضرت مهدى علیه‌السلام در خصوص كسانى كه در جستجوى او بوده‌اند تا به حاكم جور تحویلش دهند فرموده است: آن كه بكاود، بجوید و آن كه بجوید دلالت دهد و آن كه دلالت دهد به هدف رسد و هر كه [در مورد من] چنین كند، شرك ورزیده است

ظهور حقّ

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الأحتجاج ج ۲، ص ۴۶۹، الغیبة للطوسی ص ۲۸۹، بحاالانوار ج ۵۳، ص ۱۹۶

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: إِذا أَذِنَ اللّهُ لَنا فِى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْكُمْ

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: هرگاه خداوند به ما اجازه دهد كه سخن گوییم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت و خفقان از [سرِ] شما برطرف خواهد شد

تحقّق حتمى حقّ

محدث : امام زمان (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : الأحتجاج ج ۲، ص ۴۶۸، الغیبة للطوسی ص ۲۸۷، بحاالانوار ج ۵۳، ص ۱۹۳

قالَ الاْمامُ الْمَهْدِىُّ علیه‌السلام: أَبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إِلَّا إِتْمَاماً وَ لِلْبَاطِلِ‏ إِلَّا زُهُوقاً وَ هُوَ شَاهِدٌ عَلَيَّ بِمَا أَذْكُرُه‏

حضرت مهدی علیه‌السلام فرمودند: خداوند مقدّر فرموده است كه حقّ به مرحله نهایى و كمال خود برسد و باطل از بین رود، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است.

ويژگي هاي شيعيان

محدث : امام حسن عسگری (ع) موضوع حدیث : مدح و جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه منبع حدیث : بحاالانوار ج ۷۵، ص ۳۷۸

قَالَ العسکری علیه‌السلام: وَ شِيعَتُنَا الْفِئَةُ النَّاجِيَةُ وَ الْفِرْقَةُ الزَّاكِيَةُ وَ صَارُوا لَنَا رِدْءاً وَ صَوْناً وَ عَلَى الظَّلَمَةِ أَلْباً وَ عَوْناً وَ سَيَنْفَجِرُ لَهُمْ يَنَابِيعُ الْحَيَوَانِ بَعْدَ لَظَى النِّيرَانِ لِتَمَامِ آلِ حم وَ طه وَ الطَّوَاسِينِ مِنَ السِّنِين‏ ،

امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند: پيروان ما، گروه های نجات يابنده و فرقه های پاكی هستند كه حافظان [آيين] مايند، و ايشان در مقابل ستمكاران، سپر و كمك كار ما [هستند]. به زودي چشمه های حيات [منجيِ بشريّت] بعد از گدازه توده های آتش! پيش از ظهور براي آنان خواهد جوشيد.