امام حسن عسگری (ع) :: أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنُوب ‏

سخت‏ كوش‏ ترين مردم كسى است كه گناهان را ترك كند

تحف العقول ص : 486

خانه :: مقتل


جسارتها و اهانت های متوکل ملعون به امام هادی علیه السلام

درباره : امام هادی علیه السلام منبع : تذکرة الخواص ص 324،الخرائج و الجرائح،ج‏1،ص401، کشف الغمه ج 2 ص 393، بحار الانوار ج 50 ص 211، منتهی الامال ص 1879،

گزارش اول : ابن جوزی به نقل از مسعودى می نویسد : به متوكّل خبر دادند كه امام على بن محمد عليه السّلام در خانه‏ اش نامه ‏ها و سلاح هايى دارد كه از شيعيانش از مردم قم رسيده و او مصمّم است كه بر حكومت تو حمله كند، متوكل گروهى از تركان را فرستاد و آنها شبانه به خانه آن حضرت هجوم بردند و چيزى در آن نيافتند و ديدند كه وى در خانه‏ اى در بسته است و ردايى از پشم بر تن روى شنها و ريگ ها نشسته، روى دلش به سوى خدا رو به قبله قرآن تلاوت مى‏ كند، آن گروه، با همان حال او را نزد متوكّل بردند، و به متوكّل گفتند: ما در خانه او چيزى نيافتيم و ديديم كه او رو به قبله نشسته و قرآن مى ‏خواند، متوكّل كه در مجلس شراب نشسته بود آن حضرت را وارد كردند در حالى كه كاسه

موضوع برکة السباع و رسوایی دشمنان امام هادی علیه السلام

درباره : امام هادی علیه السلام منبع : الخرائج و الجرائح‏ ج 1 ص 460 ، إثبات الهداة، ج 5، ص 236؛ بحار الانوار ج 50 ص 149، جلاء العیون ص 987 ،منتهی الامال ص 1854

قطب راوندی می نویسد  ابو هاشم جعفرى مى‏ گويد: در زمان متوكل، زنى ادعا كرد كه زينب دختر فاطمه سلام الله علیها دخت گرامى رسول خدا  صلى الله عليه وآله وسلم مى ‏باشد. متوكل به او گفت: تو زن جوانى هستى، در حالى كه چندين سال از وفات رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم مى‏ گذرد. آن زن گفت: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم دستش را به سرم كشيد و از خدا خواست كه در هر چهل سال، دوباره جوانى را به من برگرداند. و من تا به حال، خودم را به مردم معرّفى نكرده بودم تا اينكه الآن نيازمند شدم و اظهار كردم! متوكل، فرزندان كهنسال ابو طالب، عباس و قريش را جمع كرد و جريان را به آنها گفت.

برخى از آنان روايت نمودند كه زينب، دختر فاطمه سلام الله علیها در فلان سال فوت كرده است. متوكل به زن گفت: در مورد اين روايت چه مى

شهادت امام هادی علیه السلام

درباره : امام هادی علیه السلام منبع : بحار الأنوار و جلا ء العیون علامه مجلسی ،كشف الغمّه، مناقب آل ابیطالب،الارشاد،روضة الواعظين،اعلام الورى

مورخین سال شهادتش را به اتّفاق سال254  هجری نوشته اما در روز شهادت اختلاف نظر است، به روايت على بن ابراهيم قمّى و ابن عيّاش: روز سه‏ شنبه سوّم ماه رجب و به روايت ابن خشّاب: بيست و پنجم ماه جمادى الآخر و به روايات ديگر بيست و هفتم یا  بيست و ششم این ماه ذکر شده است « محدث اربلی؛ كشف الغمّه ج 3ص 167- 169 و 190؛ ابن شهر آشوب؛ مناقب آل ابیطالب ج 4 ص 433». و سنّ شريف آن حضرت در آن وقت چهل سال ذکر شده است « كشف الغمّه ج 3ص 168 و 177». به روايت ديگر چهل و يك سال و چند ماه‏ « محدث اربلی؛ كشف الغمّه ج 3ص 168و 169و 177؛ شیخ مفید، الارشاد ج2 ص297 ». و در هنگام شهادت پدر خود كه به امامت برگزیده شدند از عمر شريفشان تقريباً شش سال و پنج ماه گذشته بود « ابن شهر آشوب؛ مناقب آل ابیطالب ج 4 ص 433 »  و مدّت امامت آن حضرت نزدیک به 33 بود که از این مدت نزدیک  به سيزده سال در مدينه اقامت

ولادت امام هادی علیه السلام

درباره : امام هادی علیه السلام منبع : ( اثبات الوصيه ص 261 ، بحار الأنوار ج50 ص 212 )

قاضی نعمان در معانى الأخبار مينويسد: از دانشمندان شيعه چنين شنيدم محل ه‏اى كه امام علي النقى عليه السّلام و امام حسن عسكرى عليه السّلام در سامراء ساكن بودند عسكر ناميده ميشد به همين جهت به اين دو امام عليه السّلام لقب عسكرى داده بودند. ابن شهر آشوب  نیز مينويسد: نامش علي عليه السّلام و كنيه ‏اش ابو الحسن بود كه جز اين نام و كنيه نداشت اما داراى لقب هاى زيادى از قبيل: نجيب، مرتضى، هادى، نقى، فقيه، امين، مؤتمن، طيّب، متوكل، عسكرى بود آن جناب را ابو الحسن ثالث و فقيه عسكرى مي گفتند. سال دويست و دوازده نيمه ذی‌حجّه در محلي بنام صريا از اطراف مدينه متولد شده. در کشف الغمه است  که مادرش كنيزى صاحب فرزند بنام سمانه مغربيه بود. نام ديگرى جز اين گفته‏ اند. با پدرش شش سال و پنج ماه زيست و پس از پدر سى و سه سال و چند ماه زندگى كرد و در سامراء دفن شد. (اعلام الوری ص 432)