کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


روایت های شهادت امام جواد علیه السلام

درباره : امام محمد تقی(جواد) علیه السلام منبع : مناقب آل ابیطالب ج ۴ ص ۴۱۶، عيون المعجزات، ص ۱۱۷، الکافی ج۱ ص ۳۲۳، ارشاد ج ۲ ص ۳۰۸، وسائل الشیعه ج ۱۸ ص ۴۹۰؛ بحار الأنوار، المجلسي ،ج‏۵۰،ص:۵

تمام مورخین سال شهادت حضرت جواد علیه‌السلام را ۲۲۰ هجری ذکر کرده‌اند لیکن در روز و ماه آن پنج گزارش متفاوت داده‌اند که دو مورد در ماه ذیقعده و سه مورد در ماه ذیحجه است که در زیر به آن می‌پردازیم. الف ) علامه مجلسی به نقل از کتاب الدروس شهید می‌ نویسد به روایتی هم شهادت جواد الأئمه علیه‌السلام در ۱۱ ذیقعده بوده است. علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۵۰ ص ۱۵، ، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۹۷۱،  ب ) به روایت مشهور حضرت جواد علیه‌السلام در آخرین روز ماه ذیقعده سال ۲۲۰ هجری در بغداد با سم به شهادت رسید و در کنار جدش موسی بن جعفر به خاک سپرده شد. مرحوم کلینی، الکافی ج۱ ص ۴۹۲، شیخ مفید، الارشاد ج۲ ص ۲۸۹، فتال نیشابوری، روضة الواعظین ص ۲۴۳، ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب ج۴ ص ۳۷۹، محدث اربلی، کشف الغمه ج۲ ص ۳۶۹، شیخ طوسی، التهذیب ج۶ ص ۹۰ ، طبرسی اعلام الوری ص ۴۷۰، علامه مجلسی بحارالأنوار ج۵۰ ص ۱ و ۷؛ علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۹۷۱، شیخ عباس قمی؛ منتهی الآمال ص ۱۸۰۹)  ج ) مسعودی و طبری شیعه می‌نویسند شهادت امام نهم در روز سه شنبه پنجم ماه ذیحجه و در سن ۲۵ سالگی ایشان و در شهر بغداد بوده است. مسعودی، مروج الذهب ج ۳ ص ۴۶۴، محدث اربلی، کشف الغمه ج۲ ص ۳۴۵،طبری شیعه، دلائل الامامیه ص ۳۹۵، علامه مجلسی بحارالأنوار ج ۵۰ ص ۱۲، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۹۷۱، شیخ عباس قمی؛ منتهی الآمال ص ۱۸۰۹

شهادت امام صادق علیه‌السلام و وصایای حضرت

درباره : امام جعفر صادق علیه السلام منبع : « اصول کافی ج ۱ ص ۴۷۳»« الارشاد ج ۲ ص ۱۸۰»« ثواب الاعمال ۲۷۲، بحار الانوار ج ۴۷ص ۵ »

تاریخ و علت شهادت امام صادق علیه‌السلام: در سال شهادت امام صادق علیه‌السلام اختلافی نیست اما در روز آن دو نقل متفاوت وجود دارد. الف) اکثر مورخان شهادت آن حضرت را در ماه شوال سال ۱۴۸هجری ذکر کرده‌اند اما متأسفانه هیچ کدام روز آن را تعیین نکرده‌اند. مرحوم کلینی، الکافی ج ۱ ص ۴۷۲، شیخ مفید، المقنعه ص ۴۷۳، شیخ مفید، الارشاد ج ۲ ص ۱۸۰، طبری، دلائل الامامة: ۲۴۶،  شیخ طوسی، التهذیب ج۶ ص ۷۸، فتال نیشابوری، روضة الواعظین ج۱ ص ۲۱۲، علامه طبرسی، اعلام الوری ج۱ ص ۵۱۴، مرحوم طبرسی، تاج الموالید ص ۹۴، ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب ج ۴ ص ۲۸۰، محدث اربلی، کشف الغمه ج۲ ص ۱۶۶، یوسف شامی، الدر النظیم ص ۶۴۳، الدروس ص ۱۵۴. در قرن چهاردهم برای اولین بار محدث کبیر حاج شیخ عباس قمی مستند به کتاب هم عصر خود بنام جنات الخلود روز ۲۵ شوال را روز شهادت امام ششم تعیین و اعلام کرده‌اند هرچند خود شیخ عباس قمی نیز علاوه بر ماه شوال گزارش دوم ولادت را در ماه رجب را هم نقل کرده اند. ( شیخ عباس قمی منتهی الآمال ص ۷۴۷؛ ملا هاشم خراسانی منتخب التواریخ ص ۴۰۷)

ب ) طبرسی، ابن شهرآشوب، شهید اول، فتال نیشابوری و علامه مجلسی در روایت دومی شهادت امام صادق علیه‌السلام را در روز دوشنبه پانزدهم ماه رجب سال ۱۴۸ اعلام کرده‌اند علامه طبرسی، اعلام الوری ج۱ ص۳۰۶، فتال نیشابوری، روضة الواعظین ج۱ ص ۷۶، ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب ج ۴ ص ۲۸۰، ابوعبدالله عاملی( شهید اول)، الدروس ص  ۱۵۴، مرحوم طبرسی، تاج الموالید ص ۹۴، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج۴۷ ص ۱ و ۴، ، علامه مجلسی جلاءالعیون ص ۸۸۳، شیخ عباس قمی؛منتهی الآمال ص ۱۴۰۴ و فیض العلام ص ۳۹۲

احضار امام صادق علیه السلام توسط منصور ملعون و بواسطۀ ابن ربیع

درباره : امام جعفر صادق علیه السلام منبع : مهج الدعوات ص ۱۹۳، بحار الانوار ج ۴۷ ص ۱۹۵، جلا العیون ص ۱۹۲.

سيّد ابن طاووس روایت كرده است كه روزى منصور در قصر خود در قبه خضراء (يعنى خانه سبز) نشسته بود و اين خانه را قبّه خضرا می‌گفتند. بعد از آن كه منصور محمّد و ابراهيم را در آن خانه كشت، آن خانه به قبّه حمراء (يعنى قبّه سرخ) مشهور شد و منصور روزى را به روز ذبح (يعنى روز كشتن) تعیین كرده بود كه در آن قبّه می‌نشست و در همان روز حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را از مدينه به بغداد آورده بود. پس دائما تمام آن روز در آن قبّه نشست تا آن كه شب شد و چون پاسی از شب گذشت ربيع را طلبيد و به او گفت كه: در اين ساعت به نزد جعفر بن محمّد بن فاطمه برو، پس او را به نزد من بياور به همان حالت كه او را در آن حالت بيابى و او را مگذار كه چيزى را از آنچه بر اوست، تغيير دهد.

شهادت حمزه سیدالشهدا علیه السلام

درباره : حضرت حمزه عموی پیامبر منبع : بصائر الدرجات، ص۳۴؛ بحارالانوار، ج۲۷، ص۷ ، تفسیر قمی (ج۲، ص۱۸۸ )

 حمزة بن عبدالمطلب، عموى پيامبر گرامى اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دو سال پيش از ولادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ديده ‏به جهان گشود. در ميان جوانان قريش در دلاورى و بزرگوارى برجسته و در آزاد انديشى، آزادمنشى و ستم ‏ستيزى سرآمد بود. سلحشورى و توان رزمى وى همزمان با آغاز دوره جوانى نمودار شد. آن آزاد مرد، حتى پيش از پذيرش اسلام، از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در برابر آزارهاى مشركان ‏حمايت می‌كرد، گرويدن وى به اسلام موجب قوّت دين خدا شد؛ زيرا پس از آن ‏مسلمانان از انزوا بيرون آمدند و مشرکین با شناختی که از قدرت و توانائیهای حمزه داشتند مجبور شدند از آزارهاى خود بکاهند و رفتارشان با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و مسلمانان ‏ملايم تر شد.

وفات حضرت عبدالعظیم حسنی عليه السّلام

درباره : حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام منبع : رجال النجاشی: ج ۲، ص ۶۷، کامل الزیارات ص ۳۲۴

وفات حضرت عبدالعظیم حسنی : نجاشی درکتاب رجال خود درباره نسب وی نوشته : هنگامی که جنازه او را برای غسل برهنه می‌کردند، در جیب لباسش نوشته‌ای پیدا شد که در آن، نسبش، این گونه نوشته شده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب علیه‌السلام هستم. [رجال النجاشی: ج ۲، ص ۶۷، ش ۶۵۱] براساس این نسخه از رجال النجاشی، در نسب ایشان، میان وی و امام حسن علیه‌السلام، پنج نفر واسطه وجود دارد؛ لیکن در نسخه‌ های معتبر این کتاب[معجم رجال الحدیث: ج ۱۰، ص ۴۶، میان «زید» - جدّ سوّم وی – و امام حسن علیه‌السلام شخص دیگری واسطه نیست.

تخریب حرم ائمه بقیع

درباره : ائمه بقیع ( تخریب بقیع ) منبع : تقویم شیعه

تخریب قبورائمه بقیع علیه‌السلام درسال ۱۳۴۴ هجري قمري توسط وهابیت است و هر ساله در این روز  ضمن برپایی مراسم هایی این اقدام ضد دین را محکوم می‌یکنیم، آری نخستين تخريب قبور ائمه‌ بقيع در سال ۱۲۲۰هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعودي‌‌ها توسط حكومت عثماني روي‌ داد،پس ازاين واقعه‌ تلخ- با همت و سرمايه‌گذاري شيعیان و به‌ كار بردن امكانات ويژه‌اي، مراقد تخريب‌ شده به زيباترين شكل ممکن بازسازي‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مراقد زيارتي زمان خویش  تبديل‌ شد. و شاید این باسازی عامل شده است که این نوبت از جنایت بی شرمانه به فراموشی سپرده شده و کمتر از آن یاد شود.

روایت های ام کلثوم از شهادت حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون ، الارشاد ج ۱ ص ۱۴، فرحة الغرى، ص ۷۲

شیخ مفيد و ابن شهر آشوب و ديگران روايت كردهاند كه امير المؤمنين علیه‌السلام در شبى كه درصبح آن شب ضربت خورد، براى نماز شب به مسجد نيامد و در تمام آن شب بيدار بود و به عبادت حق تعالى اشتغال مىنمود، امّ كلثوم گفت: يا امير المؤمنين بيدارى و اضطراب تو در اين شب چيست؟ على علیه‌السلام: در صبح اين شب شهيد خواهم شد، پس در اين وقت مؤذّن حضرت آمد و نداى نماز در داد، امّ كلثوم سلام الله علیها گفت: اى پدر امشب ديگرى را بگو تا با مردم نماز گزارد، على علیه‌السلام فرمود: از قضاى الهى نمی‌توان گريخت. روايت كرده ‏اند كه: در تمام آن شب بيرون می‌آمد به اطراف آسمان نظر می‌كرد و می‌فرمود: هرگز دروغ نگفته ‏ام و دروغ از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نشنيده‏ ام،

تشیع و تدفین حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون بحار الأنوار ،ج‏ ۴۲،ص: ۲۱۹، فرحة الغرى، ص ۴۹، كامل الزيارات ص ۳۸

در احاديث معتبره نقل است امام صادق علیه‌السلام در جواب فردی که از حضرت سوال کرد  حضرت آدم در سرنديب محل طلوع آفتاب هبوط نمود و عموم معتقدند استخوانهايش در بيت اللَّه الحرام دفن شده پس چطور مى ‏فرمائيد در كوفه مى ‏باشد؟! فرمودند: خداوند متعال به حضرت نوح علیه‌السلام در حالى كه در كشتى بود وحى فرمود كه هفت بار طواف بيت خدا نمايد، آن جناب طبق آنچه به وى وحى شده بود طواف نمود سپس از كشتى بيرون آمد و تا زانوهايش در آب فرورفت، تابوتى كه در آن استخوانهاى حضرت آدم علیه‌السلام بود را از آب بيرون آورده و آن را به داخل كشتى حمل فرمود و بدنبال آن مطابق خواسته حق تعالى دور بيت طواف نمود و پس از آن وارد درب كوفه كه در وسط مسجد كوفه

آخرین وصیتهای حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : الكافى ج ۱ ص ۲۹۹ اثبات الهداة ج ۴ ص ۶ بحار الانوار ج ۴۲ ص ۲۰۶

كلينى و سيّد رضى به سندهاى معتبر روايت كرده‏ اند كه چون امير المؤمنينعلیه‌السلام را ضربت زدند، اصحاب آن حضرت بر دور او درآمدند و گفتند: يا على وصيّت كن، حضرت علیه‌السلام فرمود: بالش براى من دو ته كنيد و مرا تكيه دهيد. پس فرمود: حمد می‌كنم خدا را به حمدى كه در خور بزرگوارى اوست و او می‌پسندد، درحالتى كه متابعت‏ كننده‏ ام امر او را و شهادت می‌دهم به يگانگى خداوند واحد احد صمد چنانچه خود را به آن وصف نموده است، ايّها النّاس هر كس در گريختنش می‌رسد به آنچه از آن می‌گريزد، و هر جانى را می‌كشند بسوى أجل مقدّرش، و از مرگ گريختن عين رسيدن به مرگ است، و چه بسيار تفكّر كردم در ايّام روزگار و تفكّر نمودم در مكنون علم قضا و قدر

وصیت حضرت علی علیه السلام در مورد قاتلش

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون ، امالی شیخ طوسی 365

شيخ مفيد به سند معتبر از امام زين العابدين علیه‌السلام روايت كرده است كه چون ابن ملجم قصد قتل اميرالمؤمنين علیه‌السلام را كرد، ديگرى را با خود آورده بود، و ضربت آن ملعون ديگر به ديوار مسجد آمد. چون حضرت نزديك محراب آمد و مشغول نماز شد و به سجده رفت، ابن ملجم ضربتى بر سر آن حضرت زد، بر جاى آن ضربتى آمد كه عمرو بن عبد ود بر سر آن حضرت زده بود. چون صداى مردم بلند شد، حضرت امام حسن علیه‌السلام و امام حسين علیه‌السلام به مسجد دويدند ابن ملجم را گرفته در بند كردند، و پدر بزرگوار خود را برداشته به خانه بردند. پس لبابه به نزديك سر آن حضرت نشست و امّ كلثوم نزد پاى او نشست و صداى شيون از خانه آن حضرت بلند شد، پس آن حضرت ديدههاى