امام حسن عسگری (ع) :: أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنُوب ‏

سخت‏ كوش‏ ترين مردم كسى است كه گناهان را ترك كند

تحف العقول ص : 486

خانه :: مقتل


شهادت امام صادق علیه السلام و وصایای حضرت

درباره : امام جعفر صادق علیه السلام منبع : « اصول کافی ج1 ص 473 »« الارشاد ج2 ص 180»« ثواب الاعمال 272. »

تاریخ و علت شهادت امام صادق عليه السّلام: در سال شهادت امام صادق عليه السّلام اختلافی نیست و تمام مورخان شهادت او را در سال صد و چهل و هشت هجرت ذکر کرده اند، و مشهور آن است كه در ماه شوّال بوده، هرچند بعضى دوشنبه پانزدهم ماه رجب سال 148 گفته ‏اند «فتال نیشابوری، روضة الواعظين،ص 212 ». اكثر مورخان عمر شريف آن جناب را شصت و پنج سال گفته‏ اند « شیخ مفید، الارشاد ج2 ص 180 » و بعضى نیز شصت و هشت نوشته اند « محدث اربلی، كشف الغمّه ج 2ص 374 » اما محدث اربلی در كشف الغمّه هفتاد و يك نيز روايت كرده است‏ «محدث اربلی، كشف الغمّه ج 2ص  374»، ابن خوشاب از محمّد بن سنان روايت كرده است كه در هنگام شهادت عمر شريف آن حضرت شصت و پنج سال بوده  يا

احضار امام صادق علیه السلام توسط منصور ملعون و بواسطۀ ابن ربیع

درباره : امام جعفر صادق علیه السلام منبع : جلا العیون علامه مجلسی به نقل از سید بن طاوس، مهج الدعوات، ص 192.

سيّد ابن طاووس روایت كرده است كه روزى منصور در قصر خود در قبه خضراء (يعنى خانه سبز) نشسته بود و اين خانه را قبّه خضرا مى ‏گفتند. بعد از آن كه منصور محمّد و ابراهيم را در آن خانه كشت، آن خانه به قبّه حمراء (يعنى قبّه سرخ) مشهور شد و منصور روزى را به روز ذبح (يعنى روز كشتن) تعیین كرده بود كه در آن قبّه مى‏ نشست و در همان روز حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام را از مدينه به بغداد آورده بود. پس دائما تمام آن روز در آن قبّه نشست تا آن كه شب شد و چون پاسی از شب گذشت ربيع را طلبيد و به او گفت كه: در اين ساعت به نزد جعفر بن محمّد بن فاطمه برو، پس او را به نزد من بياور به همان حالت كه او را در آن حالت بيابى و او را مگذار كه چيزى را از آنچه بر اوست، تغيير دهد.

شهادت حمزه سیدالشهدا علیه السلام

درباره : حضرت حمزه سیدالشهدا منبع : بصائر الدرجات، ص۳۴؛ بحارالانوار، ج۲۷، ص۷ ، تفسیر قمی (ج۲، ص۱۸۸ )

 حمزة بن عبدالمطلب، عموى پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله وسلم دو سال پيش از ولادت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم ديده ‏به جهان گشود. در ميان جوانان قريش در دلاورى و بزرگوارى برجسته و در آزاد انديشى، آزادمنشى و ستم ‏ستيزى سرآمد بود. سلحشورى و توان رزمى وى همزمان با آغاز دوره جوانى نمودار شد. آن آزاد مرد، حتى پيش از پذيرش اسلام، از رسول خدا  صلى الله عليه وآله وسلم در برابر آزارهاى مشركان ‏حمايت مى ‏كرد، گرويدن وى به اسلام موجب قوّت دين خدا شد؛ زيرا پس از آن ‏مسلمانان از انزوا بيرون آمدند و مشرکین با شناختی که از قدرت و توانائیهای حمزه داشتند مجبور شدند از آزارهاى خود بکاهند و رفتارشان با رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و مسلمانان ‏ملايم تر شد.

وفات حضرت عبدالعظیم حسنی عليه السّلام

درباره : حضرت عبدالعظیم حسنی منبع : رجال النجاشی: ج ۲، ص ۶۷، ش651، کامل الزیارات ص 324

وفات حضرت عبدالعظیم حسنی : نجاشی درکتاب رجال خود درباره نسب وی نوشته : هنگامی که جنازه او را برای غسل برهنه می‌کردند، در جیب لباسش نوشته‌ای پیدا شد که در آن، نسبش، این گونه نوشته شده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب عليه السّلام هستم. [رجال النجاشی: ج ۲، ص ۶۷، ش ۶۵۱] براساس این نسخه از رجال النجاشی، در نسب ایشان، میان وی و امام حسنعليه السّلام، پنج نفر واسطه وجود دارد؛ لیکن در نسخه‌ های معتبر این کتاب[معجم رجال الحدیث: ج ۱۰، ص ۴۶، میان «زید» - جدّ سوّم وی – و امام حسن عليه السّلام  شخص دیگری واسطه نیست.

تخریب حرم ائمه بقیع

درباره : ائمه بقیع ( تخریب بقیع) منبع : تقویم شیعه

هشتم شوال امسال، هشتاد و هشتمین (88) سالگرد تخریب قبورائمه بقیع عليه السّلام درسال 1344هجري قمري توسط وهابیت است و هر ساله در این روز  ضمن برپایی مراسم هایی این اقدام ضد دین را محکوم میکنیم ، اما واقعیت امر این است که سابقه این جنایت به 212 سال پیش باز میگردد. آری نخستين تخريب قبور ائمه‌ بقيع در سال 1220 هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعودي‌‌ها توسط حكومت عثماني روي‌ داد،پس ازاين واقعه‌ تلخ- با همت و سرمايه‌گذاري شيعیان و به‌ كار بردن امكانات ويژه‌اي، مراقد تخريب‌ شده به زيباترين شكل ممکن بازسازي‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مراقد زيارتي زمان خویش  تبديل‌ شد. و شاید این باسازی عامل شده است که این نوبت از جنایت بی شرمانه به فراموشی سپرده شده و کمتر از آن یاد شود.

روایت های ام کلثوم از شهادت حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون ، الارشاد ج1 ص 14 ، فرحة الغرى، ص 72

شیخ مفيد و ابن شهر آشوب و ديگران روايت كرده‏ اند كه امير المؤمنين عليه السّلام در شبى كه درصبح آن شب ضربت خورد، براى نماز شب به مسجد نيامد و در تمام آن شب بيدار بود و به عبادت حق تعالى اشتغال مى ‏نمود، امّ كلثوم گفت: يا امير المؤمنين بيدارى و اضطراب تو در اين شب چيست؟ على عليه السّلام: در صبح اين شب شهيد خواهم شد، پس در اين وقت مؤذّن حضرت آمد و نداى نماز در داد، امّ كلثوم سلام الله علیها گفت: اى پدر امشب ديگرى را بگو تا با مردم نماز گزارد، على عليه السّلام فرمود: از قضاى الهى نمى‏ توان گريخت. روايت كرده ‏اند كه: در تمام آن شب بيرون مىآمد به اطراف آسمان نظر مىكرد و مى‏ فرمود: هرگز دروغ نگفته ‏ام و دروغ از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نشنيده‏ ام،

تشیع و تدفین حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون ، فرحة الغرى، ص 49 ، كامل الزيارات ص 38

در احاديث معتبره نقل است  امام صادق عليه السّلام در جواب فردی که از حضرت سوال کرد  حضرت آدم در سرنديب محل طلوع آفتاب هبوط نمود و عموم معتقدند استخوانهايش در بيت اللَّه الحرام دفن شده پس چطور مى ‏فرمائيد در كوفه مى ‏باشد؟! فرمودند: خداوند متعال به حضرت نوح عليه السّلام در حالى كه در كشتى بود وحى فرمود كه هفت بار طواف بيت خدا نمايد، آن جناب طبق آنچه به وى وحى شده بود طواف نمود سپس از كشتى بيرون آمد و تا زانوهايش در آب فرورفت، تابوتى كه در آن استخوانهاى حضرت آدم عليه السّلام بود را از آب بيرون آورده و آن را به داخل كشتى حمل فرمود و بدنبال آن مطابق خواسته حق تعالى دور بيت طواف نمود و پس از آن وارد درب كوفه كه در وسط مسجد كوفه

آخرین وصیتهای حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون ، الكافى ج 1 ص 299

كلينى و سيّد رضى به سندهاى معتبر روايت كرده‏ اند كه چون امير المؤمنينعليه السّلام را ضربت زدند، اصحاب آن حضرت بر دور او درآمدند و گفتند: يا على وصيّت كن، حضرت عليه السّلام فرمود: بالش براى من دو ته كنيد و مرا تكيه دهيد. پس فرمود: حمد مى‏ كنم خدا را به حمدى كه در خور بزرگوارى اوست و او مى‏ پسندد، درحالتى كه متابعت‏ كننده‏ ام امر او را و شهادت مى ‏دهم به يگانگى خداوند واحد احد صمد چنانچه خود را به آن وصف نموده است، ايّها النّاس هر كس در گريختنش مى‏ رسد به آنچه از آن مى ‏گريزد، و هر جانى را مى‏ كشند بسوى أجل مقدّرش، و از مرگ گريختن عين رسيدن به مرگ است، و چه بسيار تفكّر كردم در ايّام روزگار و تفكّر نمودم در مكنون علم قضا و قدر

وصیت حضرت علی علیه السلام در مورد قاتلش

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : جلاء العیون ، امالی شیخ طوسی 365

شيخ مفيد به سند معتبر از امام زين العابدينعليه السّلام روايت كرده است كه چون ابن ملجم قصد قتل امير المؤمنين عليه السّلام را كرد، ديگرى را با خود آورده بود، و ضربت آن ملعون ديگر به ديوار مسجد آمد. چون حضرت نزديك محراب آمد و مشغول نماز شد و به سجده رفت، ابن ملجم ضربتى بر سر آن حضرت زد، بر جاى آن ضربتى آمد كه عمرو بن عبد ود بر سر آن حضرت زده بود. چون صداى مردم بلند شد، حضرت امام حسن عليه السّلام و امام حسين عليه السّلام به مسجد دويدند ابن ملجم را گرفته در بند كردند، و پدر بزرگوار خود را برداشته به خانه بردند. پس لبابه به نزديك سر آن حضرت نشست و امّ كلثوم نزد پاى او نشست و صداى شيون از خانه آن حضرت بلند شد، پس آن حضرت ديده ‏هاى

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام

درباره : حضرت علی علیه السلام منبع : « كشف الغمّه ج 2ص 63 »،« الارشاد ج1 ص17». جلاء العیون

مشهور ميان علماى شيعه آن است كه در شب جمعه نوزدهم ماه مبارك رمضان در وقت طلوع صبح، حضرت سيّد اوصياء اميرالمؤمنين على علیه السلام ضربت خورد بر دست عبد الرّحمن بن ملجم مرادى به معاونت وردان بن مجالد و شبيب بن بجره و اشعث بن قيس و قطامه دختر اخضر، عليهم جميعاً لعنة اللَّه و الملائكة و النّاس اجمعين « كشف الغمّه ج 2ص 63 » 

شيخ مفيد و ديگران روايت كرده‏ اند كه گروهى از خوارج در مكّه با يكديگر جمع شدند بعد از واقعه نهروان و گفتند: امرائى كه در ميان مسلمانان هستند همه از راه حق به در رفته ‏اند، و قصّه نهروان را ذكر كردند و گريستند و بر كشتگان نهروان ترحّم كردند، و با يكديگر هم سوگند شدند كه حضرت امير المؤمنين علیه السلام و معاويه و عمرو بن العاص را در يك شب به قتل آورند و طلب خون خارجيان نهروان را