کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


ویژگی های ظاهری حضرت مهدی در روایات معصومین

درباره : حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه
منبع : الغيبة طوسی ص ۲۷۴ و غيبة النعمانيّ ص ۹۹. بحار الأنوار، ج‏۵۱،ص:۴۰

شيخ صدوق در كتاب کمال الدین از امام محمد باقرعلیه‌السلام نقل می‌كند كه امير المؤمنين علیه‌السلام در منبر فرمود: مردى از دودمان من در آخر الزمان ظهور می‌كند كه رنگش سفيد مايل به سرخى و شكمش عريض، رانهايش پهن، استخوان شانه‏ هايش درشت، در پشت وى دو خال است: يكى به رنگ پوست بدنش و ديگرى شبيه خال پيغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و هم دو نام دارد: يكى مخفى و ديگرى ظاهر. نامى كه مخفى است احمد و آنكه ظاهر است محمد مي باشد. چون پرچم خود را به اهتزاز  درآورد، شرق و غرب عالم را مسخّر سازد و دست بر سر مردم گذارد و دل مؤمنين از آهن قوى‏تر گردد. خداوند نيروى چهل مرد به او عطا فرمايد. مرده‏اى نيست كه اين شادى بدل و قبرش راه نيابد. ارواح آنها در قبور با هم ملاقات می‌كند و قيام قائم ما را به يكديگر مژده می‌دهند.


متن عربی روایت: کمال الدین ابْنُ مُوسَى عَنِ الْأَسَدِيِّ عَنِ الْبَرْمَكِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَالِكٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیه‌السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام عَلَى الْمِنْبَرِ يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَبْيَضُ مُشْرَبٌ حُمْرَةً مُبْدَحُ الْبَطْنِ عَرِيضُ الْفَخِذَيْنِ عَظِيمٌ مُشَاشُ الْمَنْكِبَيْنِ بِظَهْرِهِ شَامَتَانِ شَامَةٌ عَلَى لَوْنِ جِلْدِهِ وَ شَامَةٌ عَلَى شِبْهِ شَامَةِ النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم لَهُ اسْمَانِ اسْمٌ يَخْفَى وَ اسْمٌ يَعْلُنُ فَأَمَّا الَّذِي يَخْفَى فَأَحْمَدُ وَ أَمَّا الَّذِي يَعْلُنُ فَمُحَمَّدٌ فَإِذَا هَزَّ رَايَتَهُ أَضَاءَ لَهَا مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَلَا يَبْقَى مُؤْمِنٌ إِلَّا صَارَ قَلْبُهُ أَشَدَّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِيدِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا وَ لَا يَبْقَى مَيِّتٌ إِلَّا دَخَلَتْ عَلَيْهِ تِلْكَ الْفَرْحَةُ فِي قَلْبِهِ وَ فِي قَبْرِهِ وَ هُمْ يَتَزَاوَرُونَ فِي قُبُورِهِمْ وَ يَتَبَاشَرُونَ بِقِيَامِ الْقَائِم‏. کمال الدین ص ۶۵۳؛ اعلام الوری ج۲ ص ۲۹۴؛ بحار الأنوار، ج‏۵۱،ص:۳۶ ؛

در غيبت شيخ طوسى از جابر جعفى روايت است كه امام محمد باقرعلیه‌السلام می‌فرمود: عمر بن الخطاب نزد امير مؤمنان علیه‌السلام رفت و پرسيد: نام‏ مهدى چيست: فرمود: حبيبم رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم با من پيمان بسته كه نام او را بكسى نگويم تا زمانى كه خداوند او را برانگيزد گفت: صفات او را بيان كنيد! فرمود: جوانى است متوسط القامة، نيكو رو و خوش مو و مويش تا پشت دوشش می‌ريزد نور رخسارش سياهى محاسن و سرش را تحت الشعاع قرار داده، پدرم فداى فرزند بهترين كنيزها!!

متن عربی روایت: الغيبة للشيخ الطوسي سَعْدٌ عَنِ الْيَقْطِينِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام يَقُولُ سَايَرَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام فَقَالَ أَخْبِرْنِي عَنِ الْمَهْدِيِّ مَا اسْمُهُ فَقَالَ أَمَّا اسْمُهُ فَإِنَّ حَبِيبِي عَهِدَ إِلَيَّ أَنْ لَا أُحَدِّثَ بِاسْمِهِ حَتَّى يَبْعَثَهُ اللَّهُ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ صِفَتِهِ قَالَ هُوَ شَابٌّ مَرْبُوعٌ حَسَنُ الْوَجْهِ حَسَنُ الشَّعْرِ يَسِيلُ شَعْرُهُ عَلَى مَنْكِبَيْهِ وَ نُورُ وَجْهِهِ يَعْلُو سَوَادَ لِحْيَتِهِ وَ رَأْسِهِ بِأَبِي ابْنُ خِيَرَةِ الْإِمَاءِ. الغیبه ص ۴۷۰؛ الارشاد ص ۳۶۳؛ کشف الغمه ج۲ ص ۴۶۴؛ اعلام الوری ج۲ ص ۲۹۴؛ بحارالأنوار، ج‏۵۱،ص:۳۶؛

شيخ طوسى در كتاب غيبت از ابو وابل نقل می‌كند كه گفت: روزى امير المؤمنينعلیه‌السلام نگاهى به امام حسين علیه‌السلام نمود و فرمود: اين پسر من آقاست چنان كه پيغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نيز او را آقا ناميد. خداوند از دودمان او مردى همنام پيغمبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بوجود آورد كه در خوى و سيرت مانند خود آن حضرت است و به هنگامى كه مردم از همه جا غافل و حق از ميان برود و ظلم سراسر گيتى را فرا گرفته باشد، ظهور كند بخدا قسم اگر قيام ننمايد، او را مي كشند. ساكنان آسمانها به ظهورش شادمان گردند، پيشانيش باز، بينيش كشيده و ميان برآمده، شكمش فربه، رانهايش پر گوشت، و در ران راستش خالى است و ميان دندانهاى ثنايايش باز است. او زمين را پر از عدل كند همچنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.

متن عربی روایت: الغيبة للنعماني عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ظُهَيْرٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَيَّاشٍ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي وَابِلٍ قَالَ نَظَرَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ إِلَى الْحُسَيْنِ علیه‌السلام فَقَالَ إِنَّ ابْنِي هَذَا سَيِّدٌ كَمَا سَمَّاهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سَيِّداً وَ سَيُخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلًا بِاسْمِ نَبِيِّكُمْ يُشْبِهُهُ فِي الْخَلْقِ وَ الْخُلُقِ يَخْرُجُ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِنَ النَّاسِ وَ إِمَاتَةٍ لِلْحَقِّ وَ إِظْهَارٍ لِلْجَوْرِ وَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَخْرُجْ لَضُرِبَتْ عُنُقُهُ يَفْرَحُ بِخُرُوجِهِ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ سُكَّانُهَا وَ هُوَ رَجُلٌ أَجْلَى الْجَبِينِ أَقْنَى الْأَنْفِ ضَخْمُ الْبَطْنِ أَزْيَلُ الْفَخِذَيْنِ لِفَخِذِهِ الْيُمْنَى شَامَةٌ أَفْلَجُ الثَّنَايَا يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. الغیبه ص ۲۱۴؛ بحار الأنوار، ج‏۵۱،ص:۳۹؛

صدوق در كمال الدين از ريان بن صلت روايت كرده كه گفت: بحضرت رضاعلیه‌السلام عرض كردم: آيا صاحب الامر شما هستيد؟ فرمود: من صاحب الامر هستم ولى نه آن صاحب الامرى كه زمين را پر از عدل و داد می‌كند چنان كه از ظلم پر شده باشد چگونه من مي توانم چنين كسى باشم با اين ضعف بدن كه در من مى ‏بينى؟! قائم كسى است كه وقتى ظهور می‌كند بسن پير مردان و بصورت جوانان است، و بدنى نيرومند دارد. بطورى كه اگر دست بطرف بزرگترين درخت روى زمين دراز كند می‌تواند آن را از بيخ بكند. و چنانچه در ميان كوه ‏ها نعره كشد، سنگهاى سخت از هيبت صدايش خورد شود! عصاى موسى و انگشتر سليمان با اوست. او چهارمين از فرزندان من است. خدا تا زمانى كه مصلحت می‌داند او را از نظرها غائب می‌گرداند آنگاه او را آشكار می‌كند و بوسيله او زمين را پر از عدل و داد كند چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.

متن عربی روایت: إكمال الدين الْهَمَدَانِيُّ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا علیه‌السلام أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ أَنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ وَ لَكِنِّي لَسْتُ بِالَّذِي أَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ كَيْفَ أَكُونُ ذَاكَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ضَعْفِ بَدَنِي وَ إِنَّ الْقَائِمَ هُوَ الَّذِي إِذَا خَرَجَ كَانَ فِي سِنِّ الشُّيُوخِ وَ مَنْظَرِ الشَّبَابِ قَوِيّاً فِي بَدَنِهِ حَتَّى لَوْ مَدَّ يَدَهُ إِلَى أَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَقَلَعَهَا وَ لَوْ صَاحَ بَيْنَ الْجِبَالِ لَتَدَكْدَكَتْ صُخُورُهَا يَكُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ ذَاكَ الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي يُغَيِّبُهُ اللَّهُ فِي سِتْرِهِ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً. کمال الدین ص ۴۳۰؛ کشف الغمه ج۲ ص ۵۲۴؛ بحار الأنوار، ج‏۵۲،ص:۳۲۲؛

در غيبت شيخ از ابو بصير از حضرت صادقعلیه‌السلام روايت كرده كه فرمود چون قائم ظهور كند، مردم منكر وى می‌شوند، زيرا او بصورت جوان موفقى بسوى مردم برمی‌گردد و جز آنها كه خداوند در عالم ذر از آنان پيمان گرفته باشد كسى بر اعتقاد سابقش نسبت باو باقى نمی‌ماند. نيز در غيبت نعمانى هم از بطائنى از آن حضرت اين روايت را ذكر كرده و می‌گويد: در غير اين روايت حضرت فرمود: يكى از بزرگترين گرفتارى اينست كه صاحب الامر بصورت جوانى بسوى مردم برمی‌گردد. در حالى كه مردم خيال می‌كنند او پيرمردى سالخورده است.

متن عربی روایت: الغيبة للشيخ الطوسي مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَاقُولِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام أَنَّهُ قَالَ لَوْ خَرَجَ الْقَائِمُ لَقَدْ أَنْكَرَهُ النَّاسُ يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ شَابّاً مُوَفَّقاً فَلَا يَلْبَثُ عَلَيْهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَهُ فِي الذَّرِّ الْأَوَّلِ . و فی الغيبة للنعماني عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْمَسْعُودِيُّ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الرَّازِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ جَبَلَةَ عَنِ الْبَطَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام مِثْلَهُ قَالَ وَ فِي غَيْرِ هَذِهِ الرِّوَايَةِ أَنَّهُ علیه‌السلام قَالَ وَ إِنَّ مِنْ أَعْظَمِ الْبَلِيَّةِ أَنْ يَخْرُجَ إِلَيْهِمْ صَاحِبُهُمْ شَابّاً وَ هُمْ يَحْسَبُونَهُ شَيْخاً كَبِيراً. الغيبة طوسی ص ۲۷۴و الغيبة النعمانيّ ص ۹۹؛ بحار الأنوار، ج‏ ۵۱،ص:۳۶ ؛