امروز : سه شنبه, 20 آذر 1397 - ۲ ربیع الثانی ۱٤٤۰
خانه :: احکام

احکام عزاداری در استفتاءات از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

گروه : احکام هیات و عزاداری

با توجه به درخواست های تعدادی از کابران عزیز مبنی بر ارائۀ استفتاءات مقام معظم رهبری در مسائل مربوط به مداحی ها و عزاداری ها؛ در زیر  جواب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به ۲۵ استفتاء که از سایت معظم له گرفته شده است به منظور بهرمندی شما عزیزان و رعایت آنها در مجالس اهل بیت تقدیم می گردد؛ باشد که با رعایت این موارد ضمن کسب رضایت و خشنودی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف زمینۀ قبولی طاعات و عزاداری ها را فراهم نمائیم.

سؤال۱. در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‌های علما نمی‌باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟

احکام و فتاوای مراجع در مورد کف زدن در مجالس اهل بیت

گروه : احکام هیات و عزاداری

دست زدن همراه با شادى و خواندن و ذکر صلوات بر پيامبر اکرم و آل او(صلوات الله عليهم اجمعين) در جشن‌هايى که به مناسبت ايام ولادت ائمه معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مى ‏شود چه حکمى دارد؟ اگر اين جشن‏ها در مکان هاى عبادت مانند مسجد و نمازخانه ‏هاى ادارات و مؤسسات دولتى و يا حسينيه ‏ها برگزار شوند، حکم آنها چيست؟

جواب کلی: بعضی با تشخیص اینکه این نوع کف زدن لهو محسوب می شود، مطلقاً در آن اشکال کرده و جایز نمی دانند و برخی با شرایطی مثل اینکه به حد لهو نرسد و در اماکن مقدس نباشد، آن را جایز می شمارند، اما همه علما در این موضوع اتفاق نظر دارند که، سزاوار است در مجالسی که به نام اهل بیت بر گزار می شود،  به جای کف زدن، فضاى این مجالس به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن هم برسد.

احکام مراجع در مورد لطمه زدن به بدن در عزاداریها

گروه : احکام هیات و عزاداری

سوال: اصولا لطمه زدن در جلسه امام حسین علیه السلام چه حكمی دارد؟

پاسخ: هر عملی كه موجب وهن مذهب شود، جایز نیست، و اگر موجب ضرر و اضرار نفس باشد جایز نیست. ( با توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اكثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان امالقرای جهان اسلام شناخته میشود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام به گونهای عمل شود كه موجب گرایش بیشتر و علاقهمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. ) « جامع المسائل، ج 1، ص 582، مسأله 2173 »

سوال: استفاده از زنجیرهایی كه دارای تیغ هستند، چه حكمی دارد؟

احکام عزاداری بانوان

گروه : احکام هیات و عزاداری

سوال:  آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى که بدن آنان را بپوشاند، در دسته‏ هاى سينه‌زنى و زنجيرزنى شرکت کنند؟
جواب: شرکت زنان در دسته‏ هاى سينه زنى و زنجير زنى شايسته نيست. خامنه ­ای، اجوبة الاستفتاءات، س
1143

سوال: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينکه مردان نامحرم صداى او را مى‏ شوند جايز است؟
جواب: اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود. (خامنه ­ای، اجوبة الاستفتاءات، س 1141؛ )

سوال: ايستادن و نگاهِ خانم‌ها به مرداني كه در خيابان مشغول عزاداري هستند، چه حكمي دارد؟ و مسئوليت دست اندركارانِ هيئت در اين مورد چه مقدار است؟

جواب: نگاه كردن خانم‌ها به بدن مردان نامحرم جايز نيست. برگرفته از كتاب « گفتمان عاشورايي» اثر آيت الله العظمي صافي

سوال: راه رفتن خانم‌ها در عقب دسته هاي عزاداري چه حكمي دارد؟

استفاده از آلات موسیقی و طبل و سنج

گروه : احکام هیات و عزاداری

یکی از مسائل مبتلا به هیأتها و دسته جات عزاداری استفاده از آلات موسیقی همچون طبل؛ سنج  شیپور و ... و همواره این مسئله مطرح بوده است که آیا استفاده از این ابزار در عزداری ها جایز است یا اشکال شرعی دارد؛ که این موضوع از مراجع مختلف استفتاء شده است و هریک پاسخی را ارائه نموده اند؛ اما آنچه که مورد اتفاق تمام مراجع است همگی استفاده از آلات موسیقی جدید همچون ارگ؛ پیانو و ... را جایز ندانسته اند و در مورد استفاده از آلات موسیقی قدیمی تر نیز همچون طبل و سنج و نی ضمن توصیه به رعایت اعتدال، تجویز ها هم مشروط به این بوده که موجب وهن مذهب و عزاداری نشود در زیر به فتاوای  مختلف مراجعه در این رابطه می پردازیم

تعزیه و شبیه خوانی و عکس های ائمه

گروه : احکام هیات و عزاداری

یکی از شیوه های عزاداری که اخیرا خیلی مرسوم شده است برگزاری جلسات تعزیه خوانی می باشد که همواره مورد سوال مردم بوده و بعضا نقد هایی بر شیوه های برگزاری آن وارد شده است ، هر چند مراجع با برگزاری این مراسم موافق بوده اند اما همواره اصول و شرایطی را نیز برای آن عنوان کرده اند که باید رعایت شود ، ناگفته نماند طبق نظر بعضی از مراجع برگزاری مراسم سوگواری بصورت سنتی و معمول پسندیده تر و شایسته تر معرفی شده است. گروه احکام سایت آستان وصال در زیر نظرات و فتاوای مراجع را جهت آشنایی و بهره برداری شما تقدیم مینماید

احکام مداحی

گروه : احکام هیات و عزاداری

1ـ مستند خوانی در روضه ها

سوال 1 ) در بعضى از هيأت‏هاى مذهبى مصيبت‏هايى خوانده مى‏ شود که مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و هنگامى که از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مى ‏شود، پاسخ مى‏ دهند که اهل بيت(عليهم‌السلام) اينگونه به ما فهمانده ‏اند و يا ما را راهنمايى کرده ‏اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن هم فقط گفته ‏هاى علما نمى‏ باشد بلکه گاهى بعضى از امور براى مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مکاشفه مکشوف مى‏ شود، سؤال اين است که آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و در صورتى که صحيح نباشد، تکليف شنوندگان چيست؟

احکام هیات ( قمه زنی )

گروه : احکام هیات و عزاداری

بعضاً دیده شده برخی افراد قمه زدن را امری نیک بشمار می آورند؛ غافل از اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده چیزی که برای بدن انسان مضر هست حرام است حتی اگر حلال و واجب باشد همانند روزه و وضو در هنگام شدت بیماری یا زخم و... متأسفانه در سایت های اینترنتی با پخش عکس هایی از قمه زن ها چهره شیعه را مخدوش کرده و شیعیان را وحشی معرفی می کنند ، آیا قمه زنی که طفل شیر خوار چند ماهه را در بغل می گیرد و با شمشیر به فرق سر نوزاد می زند نابودی اسلام و مسلمین و اهداف امام حسین علیه السلام را رقم نمی زند؟ دیده شده در این عکس ها مردهای ریشو که سرتا پا در خون غلط می زنند و با تیغ های دست سازی که به آن زنجیر بلند وصل شده تیغ های گردی را به پشت کتف خود پرتاب می کنند و این موجب شکافته شدن گوشت بدن  آنان می شود؛ و یا اینکه میدانی از زغال تهیه می کنند و با پای برهنه روی آن می دوند!!!  واقعا این کارها اسلامی است؟ مگر دین اسلام عقلایی و عقلانی نیست؟